HealthGovMatters-conferentie op 16 mei 2012 in Brussel

15 Mei, 2012, 10:02 BST Van MEP Mag. Angelika Werthmann

BRUSSEL en WENEN, May 15, 2012 /PRNewswire/ --

De 'Health Governance Matters-conferentie' over 'Het beheer van medische kennis en het samenbrengen van technologieën en neurologische aandoeningen' ('How to govern medical knowledge, converging technologies and neurological disorders')vindtop 16mei 2012 in het Europees Parlement inBrussel plaats. Het doel van deconferentieisde resultaten bekend te maken van HealthGovMatters, een driejarig FP7-onderzoeksproject'Wetenschap in de maatschappij' geheten.

De conferentie richt zich op de productie en het beheer van medische kennis op het gebied van neurologische aandoeningen, met name op het gebied van epilepsie en mitochondriale ziekte, en de implicaties daarvan voor wetenschap, beleid en gezondheidszorg, maar ook voor patiënten en hun familie.

Onderwerpen zijn onder meer:

• Deelname van patiënt/familie bij de productie en het beheer van medische kennis
  • Het samenbrengen van technologieën en klinische realiteit
  • Verwetenschappelijking van de medische kennis en het beeld van neurologische aandoeningen bij het publiek
  • Ziekte en identiteit ('health identities')

Op de conferentie komen zowel de wetenschappelijke bevindingen van drie casestudies uitgevoerd in Oostenrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk aan de orde als aanbevelingen voor het huidige beleid op basis van de expertise en ervaring van de betrokken onderzoekers. De conferentie biedt een platform voor kennisuitwisseling en debat.

Sprekers en panelleden:

Angelika Werthmann, Europarlementariër (niet-ingeschreven), Prof. Christoph Baumgartner, Neurologische Afdeling Algemeen Ziekenhuis Hietzing (Wenen/Oostenrijk), Ann Little, Internationaal Bureau voor Epilepsie, Dionysia Lagiou , Europese Commissie. Jacquelyne Luce, Zeppelin Universiteit (Friedrichshafen/Duitsland), Alice Vadrot, ICCR Foundation (Wenen en Parijs), Ronald J Pohoryles, ICCR Foundation (Wenen en Parijs), Veljko Dubjevic, Universiteit van Tübingen.

De HealthGovMatters-conferentie wordt mede georganiseerd door de Stichting ICCR, en Angelika Werthmann, niet-ingeschreven EP-lid en rapporteur voor het 'Health for Growth Programme 2014-2020', fungeert als gastvrouw.

Voor vragen/aanmelding kunt u contact opnemen met mevrouw Alice Vadrot op vadrot@iccr-foundation.org

(De weergegeven standpunten zijn enkel die van de betreffende auteur en mogen niet worden genomen, op welke wijze dan ook, als de officiële mening van
het Europees Parlement.)

Kantoor Europarlementariër Angelika Werthmann,