Hermitage Museum en AMO doen samen onderzoek naar 'Museum voor de 21ste eeuw'

01 Nov, 2005, 18:09 GMT Van AMO

ROTTERDAM, Netherlands, November 1 /PRNewswire/ -- Vandaag zijn het State Hermitage Museum (St. Petersburg) en de denktank AMO, verbonden aan Office for Metropolitan Architecture (OMA) te Rotterdam, overeengekomen een gezamenlijke studie uit te voeren naar het 'Museum voor de 21-ste eeuw'. De Hermitage moet het prototype van dit nieuwe type museum worden.

Ter gelegenheid van het staatsbezoek van de Russische president Vladimir Poetin aan Nederland tekenden vanochtend Mikhail Piotrovsky, directeur van de Hermitage, en Rem Koolhaas, partner in AMO / OMA, een samenwerkingsovereenkomst in Amsterdam. Het gezamenlijke onderzoek begint naar verwachting komend voorjaar.

De omvang van de collectie van de Hermitage en de talloze ruimtes in het complex maken dat dit onderzoeksproject een schaal heeft die qua complexiteit en organisatie vergelijkbaar is met stedenbouw. Om deze reden ontwikkelen de Hermitage en AMO als onderdeel van dit onderzoek een 'Curatorial Master Plan', dat zich richt op het spanningsveld tussen de behoefte aan vernieuwing enerzijds, en het bewaken van erfgoed en kunst anderzijds.

De Hermitage en AMO willen het project financieren met publieke en private middelen. Zij zijn inmiddels een fondsenwervingsactie begonnen om het project te kunnen realiseren.

Gedurende de laatste decennia zijn veel musea drastisch gemoderniseerd en uitgebreid. Ten grondslag aan het gezamenlijke onderzoek van de Hermitage en AMO ligt de behoefte van het museum aan onderzoek aan andere mogelijkheden van vernieuwing die de historische gebouwen niet bedreigen maar de architectonische integriteit ervan juist beschermen.

De Hermitage heeft, vergeleken met internationale topmusea, de grootste collectie en organiseert de meeste tentoonstellingen. Gedurende de laatste jaren heeft de Hermitage het bereik buiten Rusland vergroot met satellietruimtes, waaronder in steden als Londen en Amsterdam. AMO was eerder bij de Hermitage betrokken als adviseur voor een uitbreiding van het complex (General Staff Building) en OMA tekende voor de satelliet die de Hermitage ontwikkelde samen met het Guggenheim in Las Vegas (USA). Dit nieuwe onderzoeksproject is een voortzetting van het langdurige samenwerkingsverband tussen de Hermitage en AMO / OMA.

Over AMO:

AMO, OMA's zusterbedrijf, is een denktank die ook werkzaam is buiten de architectuur en stedenbouw, bijvoorbeeld op het gebied van sociologie, media, technologie en politiek. Verwacht wordt dat de samenwerking met de Hermitage voor het komend jaar een aanzienlijk deel van het werk van AMO zal beslaan. Naast het project voor de Hermitage werkt AMO onder meer voor Prada. In 2004 produceerde AMO de tentoonstelling "The Image of Europe" voor het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie en de Europese Commissie. Het portfolio van AMO omvat verder onder meer projecten voor Schiphol, Universal Studies, Harvard University, Condé Nast, Volkswagen, Heineken en Ikea.

BRON AMO