Hoofdluisbestrijding slaat nieuwe weg in

22 Feb, 2010, 08:00 GMT Van G. Pohl-Boskamp GmbH & Co. KG

HOOFDDORP, Nederland, February 22, 2010 /PRNewswire/ --

- NYDA(R) introduceert veilige en effectieve oplossing tegen hoofdluis

Crossreference: Picture is available via EPA (European Pressphoto Agency) and can be downloaded free of charge at: http://www.presseportal.de/pm/67141/?keygroup=bild

De bestrijding van het groeiende aantal hoofdluisbesmettingen bij kinderen, slaat een nieuwe weg in met de introductie van de veilige en zeer effectieve behandeling met NYDA(R). De huidige producten tegen hoofdluis zijn vaak giftig, doden niet alle luizen en neten, zijn onprettig in gebruik of zijn behandelingen waar de hoofdluizen resistent tegen kunnen zijn. NYDA(R) daarentegen is samengesteld uit twee soorten dimeticon (92%) waarvan is bewezen dat het 100% effectief is bij zowel luizen als neten, zonder dat het schadelijk is voor de mens. Voor dit nieuwe fysische werkingsprincipe - de luis wordt verstikt in plaats van chemisch behandeld - kan de hoofdluis niet resistent worden. De werking en de effectiviteit is in meerdere wetenschappelijke studies bewezen. NYDA(R) is hoofdsponsor van de 'Landelijke (anti) Luizendag' op 3 maart, georganiseerd door het Landelijk Steunpunt Hoofdluis (LSH). Op deze dag worden kinderen op basisscholen gecontroleerd op hoofdluis. De gevonden parasieten en neten worden door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onderzocht op resistentie tegen insecticiden.

Hoofdluisproblemen in Nederland door resistentie In Nederland krijgen jaarlijks naar schatting 250.000 kinderen op de basisschool te maken met de 'Pediculus humanus capitis', oftewel de hoofdluis. Een probleem voor deze kinderen maar ook een overlast voor ouders en scholen. Het aantal hoofdluisbesmettingen groeit nog steeds ondanks het veelvuldige gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen en controles op basisscholen. Preventief controleren met een luizen- en netenkam helpt om besmettingen te voorkomen. Het huidige protocol van de Nederlandse overheid adviseert naast het kammen, het gebruik van hoofdluisbehandelingen op basis van insecticiden. Wetenschappelijk is aangetoond dat veel hoofdluizen resistent worden voor deze neurotoxologische producten. Voor het RIVM reden om een onderzoek te starten naar resistentie bij hoofdluis.

Effectiviteit, veiligheid en de non-resistentie van NYDA(R) wetenschappelijk bewezen De hoofdluis is een parasiet met een ademhalingssysteem dat bestaat uit vertakte buizen die door het hele lichaam verspreid zijn. Deze zijn verbonden aan veertien lichaamsopeningen waardoor de lucht naar binnen gaat. NYDA(R) bevat naast verzorgende producten, twee soorten dimeticon (92%) die elkaar aanvullen. Deze formule dringt snel door in de adembuisjes van de luis waar het de lucht vervangt, waardoor deze binnen een paar minuten stikt. Deze fysische werking (hetgeen betekent: geen resistentieprobleem) is bewezen in een studie door Richling and Bockeler in 2008. Een andere onderzoek uit 2008 door Oliveira laat zien dat NYDA(R) in vergelijking tot drie andere behandelingen, binnen vijf minuten alle luizen doodt. De overige producten deden hier uren over of lieten luizen in leven. Een studie naar de bestrijding van neten, de eieren van de hoofdluis, toont aan dat NYDA(R) zeer effectief is in vergelijking met andere middelen (Sonnberg et al, 2008). In het zelfde jaar onderzocht Heukelbach de effectiviteit van NYDA(R) naast een aantal bestaande pediculiciden, bij een groep zwaar besmette kinderen in Noord Brazilië. Ook hier bleek NYDA(R) het meest effectief.

Landelijke (anti) Luizendag NYDA(R) sponsort de Landelijke (anti) Luizendag die op 3 maart 2010 georganiseerd wordt door het landelijk Steunpunt Hoofdluis (LSH). Het doel is om heel Nederland in één keer hoofdluisvrij te maken. Op de Landelijke (anti) Luizendag worden alle kinderen thuis gekamd en op school gecontroleerd op hoofdluis. Ouders en kinderen worden zo op een ludieke manier gewezen op het belang van regelmatig kammen ter preventie van besmettingen. Het Landelijk Steunpunt Hoofdluis (LSH) is een onafhankelijke vereniging met als doel het aantal besmettingen in vijf jaar terug te brengen van 15% naar 1%. Dit wil het LSH bereiken door het invoeren van een landelijk controlesysteem op scholen, het geven van voorlichting aan ouders en het stimuleren van wetenschappelijk onderzoek.

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie over NYDA(R), digitaal beeldmateriaal of wetenschappelijke studies, neem contact op met: Caroline Ubachs: caroline@ubachs.org of telefoonnummer: +31(0)6-171-06-606 of kijk op: http://www.pohl-boskamp.nl/producten/NYDA/

Meer informatie over de Landelijke (anti) Luizendag: http://www.landelijksteunpunthoofdluis.nl

NYDA is verkrijgbaar bij apotheek en drogist.

BRON G. Pohl-Boskamp GmbH & Co. KG