IFP en ENEL tekenen samenwerkingsovereenkomst op het gebied van CO2-afvang en -opslag na verbranding

22 Jun, 2009, 11:00 BST Van IFP and ENEL

RUEIL-MALMAISON, Frankrijk, June 22 /PRNewswire/ -- IFP en ENEL hebben zojuist een memorandum van overeenstemming (MoU) ondertekend om een nieuw proces te testen voor opvang van naverbrandingsproducten (CO2), ontwikkeld door IFP, en door ENEL te installeren in een proefinstallatie van de koolgestookte electriciteitscentrale in Brindisi (Italië).

Als onderdeel van haar R&D werk in CO2-opvang heeft IFP een nieuwe generatie gaswassers ontwikkeld die chemische oplosmiddelen gebruikt. De resultaten uit de proefopzet binnen het Europese Castor-project (Esbjerg/Denmark) hebben al duidelijk gemaakt dat deze op oplosmiddelen gebaseerde technologie van CO2-opvang op industriële schaal haalbaar, betrouwbaar en efficiënt zal zijn.

Op basis van deze eerste resultaten heeft het IFP haar onderzoek voortgezet om het proces te optimaliseren en de functiekosten te verminderen. De verbeteringen zouden besparingen moeten opleveren voor de energie die nodig is om het oplosmiddel te regenereren. De hoeveelheid ammoniak in de uitstootgassen zou ook aanzienlijk omlaag gaan, waardoor het mogelijk wordt om aan de regelingen voor atmosferische uitstoot te voldoen. De samenwerking met ENEL maakt het voor IFP mogelijk om deze verbeteringen via verdere tests aan te tonen.

Enel, Europa's op één na grootste faciliteit wat capaciteit betreft (ongeveer 83.3 GWe), heeft de strategische beslissing genomen om direct betrokken te zijn bij de ontwikkeling van CO2-afvang en -opslag (CCS), om daarmee het toekomstig gebruik van kool voor de opwekking van energie in een CO2-gelimiteerde wereld te kunnen garanderen. Binnen dit raamwerk heeft het bedrijf toegezegd een slipstream testfaciliteit met een capaciteit van 10.000 Nm3/h (2,25 ton/h CO2) te installeren in de electriciteitscentrale van Brindisi. Het experiment zal begin 2010 in werking treden om de basisprincipes van het proces valideren en tevens de voorgestelde verbeteringen te onderzoeken. De resultaten worden gebruikt om verschillende technologieën voor de opvang van CO2 te vergelijken.

IFP en ENEL hebben in 2008 samengewerkt om de omvang van de eenheid te optimaliseren en nu zullen de partners samen toezien op de uitvoering van de tests en de resultaten analyseren. Het IFP wil met haar expertise op het gebied van processimulatie en analyseren van de verzamelde gegevens daaraan bijdragen.

De overeenkomst maakt het mogelijk voor ENEL om haar positie op het gebied van CO2-afvang en -opslag te versterken, en met name een integrale rol te spelen in het uitlooptraject zoals door de Europses ZEP (Zero Emmission Fossil Fuel Power Plants, oftewel nulemissie van fossiele brandstoffen) is voorgesteld. ENEL heeft zelfs besloten om een volwaardige demonstratie-faciliteit te bouwen die in staat zal zijn om 50% van de emissies van verbrandingsgassen (1.5 Mt/y of CO2) te verwerken die uitgestoten zullen worden door één van de nieuwe 660 Mwe koolverbrandende eenheden die in Porto Tolle worden gebouwd.

Na een voorafgaand onderzoek zullen de twee partners wellicht overwegen tweede-generatie processen te testen die momenteel door IFP ontwikkeld worden.

IFP en ENEL willen de samenwerkingsovereenkomst gebruiken om bij te dragen aan de uitvoering van een nieuwe generatie opvangprocessen die het mogelijk maken om op korte termijn te voldoen aan de vraag van fabrikanten om hun CO2 uitstoot te verminderen.

Perscontact:

IFP - Anne-Laure de Marignan