IJslandse banken kiezen voor Norkom's anti-witwas software ter bestijding van criminaliteit en aanpassing van compliance

03 Jul, 2006, 09:00 BST Van Norkom Technologies

LEUVEN, België, July 3 /PRNewswire/ -- Drie IJslandse banken hebben samen met de Central Bank of Iceland gekozen voor de financiële misdaad en compliance software van Norkom Technologies om beter beveiligd te zijn tegen het witwassen van geld en te voldoen aan de nationale en internationale wettelijke regels die gelden op dit gebied.

Landsbanki Islands, Glitner Bank, Sparisjóabamki / sparisjodirmir (Icebank) en de Central Bank of Iceland hebben na een streng selectieproces met behulp van Reiknistofa Bankana - het datacentrum van de IJslandse banken - gezamenlijk besloten een belangrijk contract af te sluiten met Norkom.

De banken zullen de anti-witwas software van Norkom inzetten en list management software (software voor het beheer van klantenlijsten en -activiteiten) er op nakijken om verdachte transacties te controleren op witwaspraktijken en financieringsactiviteiten van terroristen op te sporen en te bestrijden. De software zal in verschillende fases in de komende negen maanden worden ingevoerd als een belangrijk onderdeel van de verplichting van de banken om hun beleid op het gebied van compliance te aan te passen aan de reglementen die gelden voor het tegengaan van witwaspraktijken.

Norkom gebruikt geavanceerde gedragsherkennings- en case management technologie om verdachte en criminele activiteiten bij banktransacties op te sporen. Bij detectie gaat er direct een automatische waarschuwing uit naar de rechercheurs van de verschillende banken die dan stap voor stap kunnen beginnen met een uitgebreid onderzoek.

De software van Norkom zal de transacties van de IJslandse banken vergelijken met opgeslagen gegevens van andere banken in de wereld om zo personen, organisaties of landen die een hoog risico vormen onmiddellijk te identificeren en hun transacties te blokkeren.

Herman Verrels, directeur voor de Europese operaties van NorkomTechnologies zei: "De keuze van de IJslandse banken voor Norkom kwam tot stand na een felle concurrentiestrijd. Als marktleider in Europa konden wij onze grote staat van dienst bij andere grote internationale banken van onze zeer effectieve oplossingen op het gebied van financiële misdaad en compliance aantonen. Wij zullen nauw samenwerken met de IJslandse banken om tegemoet te komen aan hun eisen ten aanzien van de bestrijding van terroristische financieringsactiviteiten en de aanpassing van hun beleid op het gebied van compliance aan de reglementen die gelden voor het tegengaan van witwaspraktijken".

Het contract met de IJslandse banken bouwt verder op het klantenbestand van Norkom in meer dan 100 landen, dat toonaangevende internationale financiële instellingen telt, waaronder: Fortis Bank, KBC Bank, Rabobank, Erste Bank Group, HSBC, Natexis Banques Populaires, Standard Chartered Bank en Travelex.

BRON Norkom Technologies