iLobby.eu: Praktisch handboek over lobbyen in de EU, dat als eerste ingaat op de rol van sociale media

15 Sep, 2010, 11:00 BST Van N-square

BRUSSEL, September 15, 2010 /PRNewswire/ --

- Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video op: http://www.youtube.com/lobbyplanet

Europa kan soms in een negatief daglicht staan, door de complexiteit ervan en de vrees voorachterkamertjespolitiek. Caroline De Cock, Brusselse lobbyiste, schept hierin klaarheid met haar boek iLobby.eu: Survival Guide to EU Lobbying, Including the Use of Social Mediadat verschijnt bij Eburon en vanaf 15 september in de boekhandel ligt. Hetgidst u doorheen de interne huishouding van de Europese Unie en de rol die lobbyisten hierin spelen. Met als eerste extra aandacht voor de rol van sociale media, dat steeds meer greep krijgt op het politieke spel.

In iLobby.eu gidst Caroline De Cock de lezer doorheen het Europese doolhof en geeft nuttig advies over hoe een effectieve EU lobbystrategie op touw te zetten. Daarin staat wie, wat, waar en wanneer centraal, maar vooral hoe. Hierbij krijgt de lezer concepten als de 'boa' strategie of de papegaai lobbyist voorgeschoteld. Daarbij komt de steeds grotere rol van sociale media, als Twitter en Facebook, voor het eerst aan bod. Dit alles geïllustreerdmetde succesverhalen en mislukkingen van Europese instellingen en Europarlementariërs met deze nieuwe communicatiemiddelen. Met als afsluiter een praktische annex die onder meer tal van nuttige Europese beleidsdocumenten ontleed.

Bill Newton Dunn, Brits Europarlementariër, omschrijft het als "een onschatbare gids voor iedereen die de EU wil beïnvloeden". Hier voegt Alain Heureux, President en CEO van IAB Europe, aan toe dat "het deel over sociale media onmisbaar is om te begrijpen hoe dit fenomeen stilaan greep krijgt op Brussel".

Caroline De Cock is eigenaar van N-square Consulting, een Brussels lobby adviesbureau dat verschillende grote technologiebedrijven en sectororganisaties vertegenwoordigt, waar sociale media een belangrijk dagdagelijks werkinstrumentis.Daarnaast staat ze op het punt om 'The EU Knowledge Centre' te lanceren, een training en onderzoekscentrum met een focus op Europese thema's.

Meer informatie en bestellen:

Caroline De Cock. iLobby.eu: Survival Guide to EU Lobbying, Including the Use of Social Media.

Paperback, 234 blz. ISBN 978 90 5972 439 6. EUR 24,95.

BRON N-square