In het belang van openbaarheid van gegevens: EU Infothek.com verdedigt de subsidiedatabase

10 Feb, 2011, 12:51 GMT Van EU-Infothek.com

WENEN, February 10, 2011 /PRNewswire/ -- Het particuliere, politiek onafhankelijke internetplatform EU-Infothek.com becommentarieert sinds het najaar van 2010 het Europese subsidiesysteem en neemt het kritisch onder de loep. Voor dit doel staan er op EU-Infothek.com lijsten met bedrijven die in de jaren 2007 tot 2009 ten minste 100.000,00 euro aan landbouw- of milieusubsidies van de EU hebben ontvangen. De lijst omvat alle directe subsidies vanaf 100.000,00 euro in Oostenrijk, Duitsland en Hongarije. Het gaat om de gegevens die reeds vóór de beslissing van het Europees Hof van Justitie d.d. 11/09/2010 (C-92/09 en C-93/09) op het internet gepubliceerd zijn. Ontvangers van lagere subsidies komen niet op EU-Infothek.com voor.

Europese burgers hebben het recht om te weten waar hun belastinggeld in de vorm van subsidies van deze omvang naar toe gaat. Dit recht heeft het Europese Hof van Justitie in zijn besluit bevestigd.

Nu hebben Duitse subsidieontvangers EU-Infothek.com gedreigd met een rechtszaak waarin ze eisen dat de vermeldingen in de database direct worden verwijderd. EU-Infothek.com heeft deze claims afgewezen en zal deze zaken zo nodig in het belang van het recht op openbaarheid van gegevens en de vrijheid van meningsuiting tot de hoogste rechterlijke instanties uitvechten.

Inlichtingen:

Mag. Gerlinde Wambacher-Culik