InBev en Anheuser-Busch bereiken akkoord voor Europese importmerken in VS

01 Dec, 2006, 01:25 GMT Van Anheuser-Busch

ST. LOUIS en BRUSSEL, België, December 1 /PRNewswire/ --

- Anheuser-Busch gaat Beck's, Bass, Stella Artois en andere Europese merken van InBev importeren

Anheuser-Busch (NYSE: BUD) wordt de exclusieve Amerikaanse importeur van een aantal van InBevs (Euronext: INB)eersteklas Europese importmerken, waaronder Stella Artois(R), Beck's(R), Bass Pale Ale(R), Hoegaarden(R), Leffe(R) en andere geselecteerde merken. Dit kondigden de twee brouwerijen vandaag aan.

Met ingang van 1 februari 2007 gaat Anheuser-Busch deze premium merken importeren en wordt het bedrijf in de Verenigde Staten verantwoordelijk voor de verkoop, promotie en distributie. Deze InBev-merken, die in 2005 een verkoopvolume haalden van ongeveer 1,9 miljoen hectoliter (of ongeveer 1,5 miljoen vaten), worden beschikbaar gesteld aan het Amerikaanse groothandelaarsnetwerk van Anhauser-Busch waar mogelijk.

InBevs Canadese merken, waaronder Labatt Blue(R) en Labatt Blue Light(R) en ook Brahma(R), zijn uitgesloten van deze overeenkomst. InBev USA zal nauw met Labatt Breweries in Canada samenwerken en de merken Labatt en Brahma blijven uitzetten via een apart distributienetwerk.

Voorwaarden van de overeenkomst zijn niet gepubliceerd.

"Met deze overeenkomst kunnen we hooggewaardeerde, aantrekkelijke merken bieden aan bierdrinkers die zoeken naar geraffineerde importbieren," aldus August A. Busch IV, president en chief executive officer van Anheuser-Busch Cos. Inc. "We leven in een wereld met diverse culturen en levensstijlen en dit levert extra keuze aan onze klanten. Deze zeer bekende importmerken vullen het toonaangevende portfolio van Amerikaanse eersteklas bieren van ons bedrijf aan en stelt ons in staat beter te concurreren. Het past goed in onze strategie onze deelname te versterken in de Amerikaanse top van de biermarkt."

"Door de toegang tot Anheuser-Busch' wereldklasse verkoop- en distributiesysteem te garanderen zal deze overeenkomst onze kansen verbeteren de Amerikaanse klant kennis te laten maken met de unieke waarden van onze eersteklas Europese importmerken, en zal de groei daarvan versnellen," zei Carlos Brito, CEO, InBev. "Dit is een volgende stap in InBevs missie om langdurige banden te scheppen met onze klanten over de hele wereld."

Doug Corbett, president van InBev USA: "InBev USA blijft volledig toegewijd aan de Canadese Labatt- en Brahma-merken. Dit zijn fantastische merken met veel mogelijkheden en deze overeenkomst stelt ons in staat ons te concentreren op hun groei in de markt."

InBev is een naamloze vennootschap (Euronext: INB) met hoofdkantoor in Leuven, België. Het bedrijf werd opgericht in 1366 en is tegenwoordig qua volume de mondiaal leidende brouwer van bier. InBevs strategie is het versterken van zijn lokale platforms door het bezetten van belangrijke posities in 's werelds grootste biermarkten via organische groei, efficiency van wereldklasse, gerichte externe groei en door de klant op nummer 1 te zetten. InBev heeft een portfolio van meer dan 200 merken, waaronder Stella Artois(R), Brahma(R), Beck's(R), Leffe(R) en Skol(R) - derde op de ranglijst van meest verkochte bieren in de wereld. Er werken ongeveer 85.000 mensen bij InBev, het bedrijf heeft activiteiten in meer dan 30 landen in Amerika, Europa en Azië. In 2005 behaalde InBev een omzet van 11,7 miljard euro. Voor meer informatie, kijk op: http://www.InBev.com.

Met hoofdkantoor in St. Louis is Anheuser-Busch de Amerikaanse bierleider. Het bedrijf brouwt 's werelds grootste biermerken, Budweiser(R) en Bud Light(R). Anheuser-Busch bezit ook 50 procent aandelen in Grupo Modelo, de leidende bierbrouwer van Mexico, en heeft 27 procent aandelen in Tsingtao, de nummer 1-brouwer in China. Anheuser-Busch stond in 2006 op nummer 1 van de lijst "Meest Gewaardeerde Amerikaanse en Wereldbedrijven" voor bierbrouwers in FORTUNE Magazine. Anheuser-Busch is ook een van de grootste themaparkexploiteurs in de Verenigde Staten, is een grote fabrikant van aluminiumblikjes en staat tevens in de Amerikaanse top van aluminiumrecyclers. Voor meer informatie, bezoek http://www.anheuser-busch.com.

Website: http://www.anheuser-busch.com

BRON Anheuser-Busch