Innovatieve app verbindt artsen wereldwijd en brengt hun kennis samen

24 Mei, 2016, 09:21 BST Van MDLinking.com B.V.

AMSTERDAM, May 24, 2016 /PRNewswire/ --

Een app die artsen over de hele wereld met elkaar verbindt, zodat zij collectief patiënten kunnen behandelen, hun kennis kunnen delen en van elkaar kunnen leren. Dat is het idee achter de nieuwe en revolutionaire MDLinking App, ontwikkeld door een internationale groep artsen onder aanvoering van de Nederlandse vaatchirurg dr. Hans Flu en oncologisch chirurg dr. Gijs van Acker. De MDLinking app, die inmiddels beschikbaar is, wordt op dinsdag 24 mei officieel gepresenteerd op het Amsterdam Startup Festival, in het bijzijn van Neelie Kroes, Mark Rutte, Tim Cook (Apple), Eric Schmidt (Google) en Travis Kalanick (Uber).

MDLinking is de enige medische app waarmee behandelaars wereldwijd via beveiligde verbinding kennis kunnen delen. De app voldoet aan alle nieuwe wetgeving voor privacy van patiënten en brengt artsen over de hele wereld samen in een veilige online community. De app werd in de eerste dagen al gedownload door artsen uit Europa, Amerika, Azië en Afrika. Via de MDLinking app komen wereldwijde wetenschappelijke en praktijkkennis samen, wat de kwaliteit van de zorg overal ter wereld sterk zal verbeteren.

Veilig internationale netwerken opbouwen

De artsen en andere zorgverleners die de app downloaden, worden eerst onderworpen aan een grondige credential check om te verifiëren of de potentiële gebruiker een zorgverlener is. Daarna kan hij of zij een uitgebreid medisch profiel aanmaken en wereldwijd kennisnetwerken binnen het eigen vakgebied opbouwen.

De app bevat tevens een instant messaging module, die de artsen in staat stelt met elkaar te chatten, overleg te voeren over casuïstiek en kennis te delen. Deze messagingfunctie is het veilige alternatief voor WhatsApp, wat momenteel door heel veel artsen wordt gebruikt maar niet veilig genoeg is, geen rekening houdt met privacy van patiënten en alleen werkt tussen mensen die elkaar reeds kennen en elkaars telefoonnummer hebben.

Uniek, interactief kenniscentrum

Bij gebruik van MDLinking is het niet nodig dat artsen elkaar eerder hebben ontmoet en elkaars telefoonnummer hebben. MDLinking is juist ontwikkeld om wereldwijd artsen aan elkaar te koppelen, waarbij het delen van kennis centraal staat. Daarom bevat de MDLinking app naast de LinkedIn en messagingfuncties ook een uniek, interactief kenniscentrum. Zowel het MDLinking team als alle deelnemende artsen kunnen content aanleveren. Deze content wordt beoordeeld door een onafhankelijke medische board en toegevoegd als deze nuttig en goed wordt bevonden. Het kenniscentrum bestaat uit verschillende onderdelen waaronder evenementen, productdemonstraties, handleidingen, trainingen, live streams en e-learning videomateriaal.

Baanbrekende E-Learning mogelijkheden

Het MDLinking team produceert zelf content met de modernste technologieën. Zo is MDLinking het eerste bedrijf ter wereld dat opererende chirurgen uitrust met HDcamera's op hun voorhoofd en die beelden combineert met animaties en 360-graden opnames  in operatiekamers. Live beelden kunnen interactief gestreamd worden en zijn exclusief met de MDLinking app op een smartphone te volgen, waar ook ter wereld. Dit biedt enorme educatieve mogelijkheden voor o.a. studenten aan medische universiteiten overal ter wereld, evenals organisaties zoals Partners in Health, Aga Khan Development Fund en Artsen zonder Grenzen. Medische faculteiten, directies van ziekenhuizen en andere zorgorganisaties wereldwijd zijn zeer enthousiast over de door MDLinking ontwikkelde e-learning mogelijkheden en willen er zeer graag gebruik van maken.

Meest innovatieve concept

Flu en Van Acker werken voor de ontwikkeling van MDLinking samen met internet ondernemer Alec Behrens, o.a. medeoprichter van Booking.com. Samen met een aantal informele investeerders uit diens netwerk is er reeds € 2,5 miljoen geïnvesteerd in de app, die gratis verkrijgbaar is bij Apple. Op korte termijn wordt er een extra € 15 miljoen opgehaald in een serie A financieringsronde. "Ik geloof er sterk in dat artsen collectief de kwaliteit van zorg over de hele wereld kunnen verbeteren door onze medische kennis, vaardigheden en expertise te delen en zo van elkaar te kunnen leren", reageert Flu. "MDLinking zou wel eens het meest innovatieve concept kunnen zijn om internationaal medische kennis met elkaar te kunnen delen" aldus Van Acker.

Meer informatie of foto's kunt u kijken op https://mdlinking.com/press

Voor meer informatie of een persoonlijk interview kunt u bellen met +31-20-2610830 of mailen naar press@mdlinking.com

BRON MDLinking.com B.V.