Interpay Nederland voldoet al aan nieuwe Europese richtlijn

06 Dec, 2005, 08:00 GMT Van Interpay

UTRECHT, Netherlands, December 6 /PRNewswire/ --

- Snel overboeken dankzij kavelsettlement

De Europese Commissie wil de maximale verwerkingstermijn van binnenlandse en buitenlandse bancaire overboekingen binnen Europa terugbrengen tot één dag. Dit voorstel voor de zogeheten Europese betalingsruimte, maakte eurocommissaris Charlie McCreevy vorige week bekend. De Europese payment processor Interpay voldoet al sinds 2001 aan deze nieuwe norm. Dankzij kavelsettlement zijn zeer snelle overboekingen mogelijk. Kavelsettlement is door Interpay ontwikkeld en is uniek in Europa. Jaarlijks verwerkt Interpay op deze wijze ruim drie miljard transacties.

Kavelsettlement maakt het mogelijk om, na de verwerking van alle betaaltransacties, zeer frequent de bedragen vast te stellen die banken aan elkaar verschuldigd zijn. Deze verevening van verzamelde betalingen - de kavels - vindt minimaal eens per half uur plaats. In de praktijk komt dat neer op honderden keren per dag. Deze methode levert een belangrijke bijdrage aan effectief cash management voor banken en bedrijven. Kredietrisico's worden voorkomen en boekingsinformatie kan vaak en vlot via datacommunicatie worden verstrekt, waardoor banken hun klanten snel kunnen informeren over hun werkelijke saldo.

Uit een toetsing door De Nederlandsche Bank blijkt dat het Clearing & Settlement Systeem van Interpay voldoet aan de standaarden van de Europese Centrale Bank voor systeemkritische retailsystemen. Het gaat daarbij om tien Core Principles die alle aspecten van de organisatie omvatten: van beveiliging en bestuurseffectiviteit tot beheersing van financiële risico's en juridische zaken. De Nederlandsche Bank heeft haar bevindingen in september 2005 gepubliceerd.

Noot voor de redactie

Interpay draagt al jarenlang zorg voor de betrouwbare en efficiënte verwerking van het Nederlandse betalingsverkeer. Met een geavanceerde infrastructuur verwerkt Interpay jaarlijks zo'n 3,3 miljard girale transacties en ruim 1,2 miljard autorisaties voor PIN-betalingen. Interpay vervult een belangrijke rol in het betalingsverkeer, zowel binnen Nederland als daarbuiten. Als een van de grootste payment processors neemt Interpay binnen Europa een vooraanstaande positie in. Interpay wil deze sterke marktpositie behouden en verder uitbouwen via groei en internationale samenwerking. Interpay volgt de ontwikkelingen in de Europese markt nauwlettend en heeft haar organisatie zodanig ingericht dat zij haar klanten ook op het gebied van grensoverschrijdend betalingsverkeer optimaal van dienst kan zijn. In lijn met de wens van de Europese Commissie en de Europese Centrale Bank start Interpay in 2008 met de verwerking van pan-Europese betaalproducten.

www.interpay.nl

BRON Interpay