Ixquick schakelt 'Big Brother' uit

13 Jun, 2006, 10:00 BST Van Ixquick

HAARLEM, Nederland, June 13 /PRNewswire/ --

- Meta-zoekmachine Ixquick stopt als eerste met vastleggen van privacygegevens

Nu de privacy bij het zoeken op internet via zoekmachines steeds meer in het gedrang komt, neemt meta-zoekmachine Ixquick (www.ixquick.com) een drastische stap: vanaf vandaag worden alle persoonlijke zoekgegevens van haar gebruikers in de zogenaamde 'log-files' onomkeerbaar vernietigd. "Hierdoor zijn onze klanten verzekerd van optimale privacy én maximale zoekprestaties", stelt Ixquick-woordvoerder Alex van Eesteren, "omdat ze via onze zoekmachine wél in de 14 beste zoekmachines kunnen zoeken, zonder dat die zoekmachines hun gegevens registreren."

Door de toenemende digitalisering worden steeds meer persoonlijke gegevens opgeslagen.

Zoekmachines spelen hierbij een cruciale rol. Ze registreren tijdens het zoeken op het internet onder andere het tijdstip, de gebruikte zoektermen, de bezochte sites en het zogenaamde IP-adres van de gebruiker. Dit IP-adres maakt het in veel gevallen mogelijk om de computer - en daarmee het (huis)adres - vast te stellen van waaruit gezocht werd.

Deze persoonlijke gegevens worden door zoekmachines vaak lang bewaard en zijn behalve voor commerciële partijen ook voor overheden of bijvoorbeeld criminelen uiterst interessant. "Veel zoekmachines gebruiken de gegevens al volop voor commerciële doeleinden. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat deze gegevens ook misbruikt zullen worden," stelt Van Eesteren.

Daarom verwacht Ixquick dat de privacykwestie de komende jaren steeds nadrukkelijker gaat spelen. "Het motto 'Do no evil, fear no evil' dat door grote zoekmachines gehanteerd wordt als excuus voor het verzamelen van gebruikersinformatie, volstaat niet meer", stelt Van Eesteren.

Via Ixquick zoekt de gebruiker gelijktijdig in 14 van de beste zoekmachines, dit wordt

meta-zoeken genoemd. Door Ixquick wordt hierbij geen persoonlijke data van de gebruiker uitgewisseld met deze individuele zoekmachines. Met ingang van deze week vernietigt Ixquik ook de IP-adressen en 'unique user ID's' van de gebruikers uit haar eigen 'log-files'.

"Zo zoekt een gebruiker van Ixquick in een combinatie van de beste zoekmachines, terwijl zijn privacy gewaarborgd wordt", aldus van Eesteren.

Meer informatie is te vinden op www.ixquick.com.

Over Ixquick.com

Ixquick is een internationale meta-zoekmachine, gevestigd in Nederland, die bij elke zoekopdracht steeds 14 internationale en lokale zoekmachines combineert. Commerciële manipulatie van de zoekresultaten is bij individuele zoekmachines een toenemend probleem. Doordat Ixquick de resultaten van 14 zoekmachines combineert, wordt dit effect geminimaliseerd. Deze methode levert meer relevante resultaten op.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):

- Aanvullende info en screenshots kunnen worden gedownload op www.ixquick.com/pers

BRON Ixquick