Japanse banken pakken de topposities in de ranglijst van Poten & Partners van geldschieters voor de financiering van LNG-projecten in 2015

20 Apr, 2015, 11:29 BST Van Poten & Partners

NEW YORK, 20 april 2015 /PRNewswire/ -- Drie Japanse banken, de Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ, Mizuho en Sumitomo Mitsui Banking Corp, pakten de topposities in de ranglijst van Poten & Partners voor 2015 van de wereldwijde geldschieters voor de financiering van LNG-projecten.

De ranglijst is te vinden in LNG Finance in World Markets van Poten & Partners, gepubliceerd op 17 april.

Japanse banken bekleden vijf van de 10 topposities in deze eerste ranglijst gepubliceerd door Poten, een wereldwijd vooraanstaand bedrijf dat actief is in de makelaardij, consultancy en publicaties met betrekking tot business intelligence. De ING uit Nederland eindigde als vierde en Societé Generale uit Frankrijk pakte de vijfde plaats.

Achtenveertig geldschieters uit 15 landen verschaften in 2014 het merendeel van de wereldwijde financieringsfondsen voor LNG-projecten. De banken op de ranglijst verschaften in 2014 in totaal leningen voor de financiering van projecten ter waarde van $12,28 miljard.

Andere belangrijke conclusies van de ranglijst:

• Elf Japanse banken leenden meer dan $5 miljard uit voor LNG-projecten, ofwel 43% van het totaal aan leningen in 2014.
  • Twintig Europese banken waren goed voor in totaal $4,8 miljard aan leningen.
  • Andere leners uit Azië en het Stille Oceaangebied, waaronder banken uit Australië, Singapore, Zuid-Korea en China, waren goed voor $941 miljoen.
  • Ondanks het feit dat de VS de begunstigde was van de twee grootste projectfinancieringen van 2014 - Cameron LNG en Freeport LNG – was niet meer dan $780 miljoen afkomstig van Amerikaanse financiële instellingen en $510 miljoen van Canadese geldschieters.
  • Bankleningen voor LNG-projecten in 2014 overtroffen het totaal in 2013 van $9 miljard ruimschoots.

Top LNG-financiers volgens Poten

Duitsland

TOTAAL

Voetnoten

Alle mogelijke inspanningen zijn gedaan om nauwkeurige informatie te geven. Sommige cijfers zijn schattingen van Poten.

Voor een volledige lijst van geldschieters voor LNG-projecten of meer informatie voor media neemt u contact op met: Melanie Lovatt op mlovatt@poten.com +357 22 770 735

De rangschikking is gebaseerd op financieringen van LNG-projecten die financieel zijn afgesloten in 2014. Deze omvatten:

• Transacties met een totale waarde van $50 miljoen of meer.
  • LNG-projecten (zowel alleen liquefactie als liquefactie plus upstream activiteiten), LNG-schepen, FSRU's en andere terminals, zolang de projecten maar gestructureerd zijn als financieringen zonder of met beperkt regres.
  • Zowel ongedekte leningen als leningen die worden gedekt door instanties die exportkrediet verschaffen.

Over Poten & Partners
Poten & Partners is een vooraanstaand makelaar op het gebied van goederen en scheepvaart, actief in consultancy en uitgever van nieuws op het gebied van business intelligence. Onze divisie voor business intelligence biedt een breed assortiment aan producten en services die inzicht en analyse verschaffen voor de markten rond LNG, LPG, scheepvaart en asfalt. Het hoofdkantoor staat in New York en het bedrijf heeft kantoren in Houston, Londen, Perth, Athene, Singapore en Guangzhou. Dit wereldwijde netwerk geeft ongeëvenaarde toegang tot unieke business intelligence en marktgegevens.

KOPPELING VOOR MEER INFORMATIE

BRON Poten & Partners