Johnson Controls kiest Stephen Roell als Chief Executive Officer; John M. Barth gaat na 38 jaar met pensioen

26 Jul, 2007, 22:18 BST Van Johnson Controls, Inc.

MILWAUKEE, July 26 /PRNewswire/ --

De Raad van bestuur van Johnson Controls, Inc. (NYSE: JCI) kondigde vandaag aan dat vice-president en vice-voorzitter Stephen A. Roell is gekozen tot chief executive officer, beginnende op 1 oktober 2007. Hij is tevens gekozen tot voorzitter van de raad van bestuur van Johnson Controls, beginnende op 1 januari 2008.

(Foto: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20070726/AQTH103 )
    (Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20030423/JCILOGO )

Dhr. Roell zal John M. Barth opvolgen die op 31 december 2007 met pensioen zal gaan. Dhr. Barth zal lid blijven van de raad van bestuur van het bedrijf.

"John is werkelijk een buitengewone leider geweest en onze klanten, medewerkers en aandeelhouders hebben allen aanzienlijk profijt gehad van zijn dienstverband", aldus Dhr. Roell. "Toen hij in 2002 CEO werd, had Johnson Controls een omzet van iets meer dan 20 miljard US$. Doordat hij zich richtte op onnavolgbare klantenservice, excellente uitvoering, daadkracht en levering van diversiteit en niet te vergeten het ontwikkelen van sterk leiderschap door heel het bedrijf, zullen we 2007 eindigen met een omzet van ongeveer 34,5 miljard US$ en een niet gebroken record van winsttoename in 17 opeenvolgende jaren. Bovendien is Johnson Controls' marktkapitaal sinds 2002 toegenomen van 7 miljard US$ tot meer dan 22 miljard US$. John heeft daarnaast een geweldig sterk fundament bewerkstelligd waarop ons bedrijf zal kunnen blijven groeien en uitstekende resultaten zal kunnen leveren aan al onze aandeelhouders."

Dhr. Barth zei: "Het is voor mij volkomen duidelijk dat Steve en het managementteam zeer goed gekwalificeerd zijn om de leidende positie van het bedrijf te versterken. Zij hebben een enorme scherpzinnigheid voor zaken, een solide relatie met onze klanten over de gehele wereld en hebben een sterk geloof in de importantie van onze mensen. Ik ben trots op wat ons bedrijf heeft bereikt en ik heb er alle vertrouwen in dat Steve zal blijven bouwen aan Johnson Controls' uitstekende reputatie als een organisatie van wereldklasse."

Dhr, Roell, al 25 jaar werkzaam bij het bedrijf zei, dat als CEO, zijn prioriteiten in lijn zullen blijven met de richting die de organisatie momenteel opgaat om het succes van het bedrijf te vergroten.

"We zullen met innovatieve producten en diensten een divers multi-industrieel bedrijf blijven, gericht op comfort, veiligheid en duurzaamheid voor waar de mensen wonen, werken en reizen", aldus Dhr. Roell. "Johnson Controls is met zijn focus op tevreden klanten, technologie en wereldwijde aanwezigheid toegewijd om zijn klanten succesvoller te maken. We hebben aanzienlijke mogelijkheden om over de hele wereld te groeien. Speciaal in de opkomende markten zullen we proberen ons leiderschap te versterken door middel van ondersteuning van onze wereldwijde en regionale klanten."

Dhr. Roell voegde daaraan toe: "Johnson Controls heeft een breed scala aan duurzame oplossingen, die energiebesparend zijn, die CO2 uitstoot verminderen en die het milieu beschermen. We zullen die oplossingen met daadkracht naar onze klanten toebrengen."

Dhr. Barth, 61, kwam in 1969 bij het bedrijf. Hij had een breed scala aan operationele managementposities, waaronder acht jaar die van hoofd van Johnson Controls' autobranche, voordat hij in 1998 president en CEO werd. In 2002 werd hij gekozen tot CEO. Dhr. Barth werd in 1997 gekozen tot lid van de raad van bestuur van Johnson Controls.

Dhr. Roell, 57, werd in 2005 benoemd tot vice-voorzitter en in 2004 tot vice-president. Van 1991 tot 2004 was hij vice-president inzake beleid en hoofd van de afdeling financiën. Hij kwam in 1982 bij het bedrijf en werd in 2004 gekozen tot lid van de raad van bestuur van Johnson Controls.

Dhr. Roell wordt de achtste CEO in de 123-jarige geschiedenis van het bedrijf.

Johnson Controls organiseert vandaag van 3.00 - 4.00 CT voor zakenjournalisten een telefonische conferentie, waarop met Dhr. Roell kan worden gesproken. Het telefoonnummer is:

V.S. +1-888-282-1195
    Int. +1-773-756-0869
    Password: Johnson Controls

De staat van dienst van Dhr. Barth als CEO, volgens Johnson Controls:

(Alle valuta zijn in US$, tenzij anders vermeld)

2002            2007

Netto omzet                         $20Mjd          $34,5Mjd (verwacht)
    Winst per aandeel (verwaterd)       $3,17           $6,25-6,30 (verwacht)
    Prijs per aandeel(25 juli)          $35,97          $113,39
    Markt kapitaal (25 juli)            $7Mjd           Meer dan $22,4Mjd
    Employees                           111.000         140.000
    landen                              41              75
    Locaties                            628             1.300

Gerelateerd aan de autobranche
    2002 omzet: 14Mjd US$            2007 Verwachte omzet: 17Mjd US$

- Ontwikkelde divers klanten bestand dat bijna elke autofabrikant
      in de wereld omvat
    - Werd voornaamste leverancier van stoelen voor Japanse en Europese
      OEMs, die in Noord- Amerika werkzaam zijn
    - Groeiende winsten buiten Noord-Amerika, die 50% van de omzet
      betekenen
    - Duidelijk aanwezig in opkomende markten, inclusief China, India,
      Oost-Europa en Rusland
    - Breidde portfolio in de autobranche uit, waaronder
      clustersystemen, displays, entertainment systemen voor de
      achterzittingen en draadloze technologie
    - Vernieuwde zittingen, licht, binnenbekleding en elektronische
      innovaties

Bouw efficiëntie
    2002 omzet: 5Mjd US$             2007 verwachte omzet: 13Mjd US$

- Verdubbelde in 2005 de business via acquisitie van York
      International, waarmee hij de markt die het bedrijf bedient voor
      HVAC & bouw controlesysteem producten/diensten tot 200Mjd US$;
      verkreeg voor het eerst in zijn geschiedenis toegang tot de
      residentiële HVAC markt
    - Zorgde voor verbetering in energiemanagement/optimaliseerde
      Versterking van leidende rol als leverancier van energie
      efficiënte oplossingen
    - Ontwikkelde wereldwijd werkplaats oplossingen waardoor wereldwijd
      een groot aantal klanten in vele landen konden worden bediend
    - Voegde nieuwe product/technologie innovatie toe in draadloze,
      Digitale video en residentiële HVAC toe

Power oplossingen
    2002 omzet: 1Mjd US$             2007 verwachte omzet: 4Mjd US$

- Gaf alle drie van de eerste contracten in de industrie af voor
      lithium-ion hybride accusystemen voor voertuigen
    - Versterkte de leidende marktpositie - van Noord_Amerika tot
      Europa en Azië door acquisitie van Varta en Delphi's accu bedrijf
    - Levert momenteel OE accu's aan alle van 's werelds belangrijkste
      autofabrikanten en leidende achtermarkt leveranciers
    - Behoud leidende positie in de industrie voor wat betreft de
      recycling van accu's

Enkele Awards & oorkondes
    - 2006: World Diversity Forum Award, "100 Best Corporate Citizens"
      genomineerd door Business Ethics, EPA Clean Air Award
    - 2005: Genoemd in de Dow Jones Sustainability Index, EPA Climate
      Protection Award, CoreNet Global Innovator's Award
    - 2004: World Environment Center Gold Medal, Assoc. for Corporate
      Growth Outstanding Growth Award
    - 2003: Named to Billion Dollar Roundtable for greater than US$1B
      in purchases from diverse suppliers, "Star of Energy Efficiency"
      award

BIOGRAPHIEËN

JOHN M. BARTH
    Voorzitter en CEO
    Johnson Controls, Inc.

Loopbaan: Dhr. Barth kwam in 1969 als industrieel ingenieur werken bij Hoover Universal, fabrikant van industriële apparatuur. (Johnson Controls kocht Hoover Universal in 1985.) Sinds die tijd bekleedde hij een aantal leidende posities, die steeds meer verantwoordelijkheden met zich meebrachten. In 1986 werd Dhr. Barth benoemd tot vice-president van Johnson Controls en werd verantwoordelijk voor de Plastics Technology Group. Enkele jaren later kwam daar nog de positie bij van vice-president van de Automotive Systems Group. In 1992 werd hij benoemd tot vice-president van Johnson Controls en werd toen verantwoordelijk voor automobielbranche, plastics en de afdeling accu en batterijen. In 1997 werd hij lid van de raad van bestuur van Johnson Controls. In 1998 werd hij president en COO. In 2002 werd hij benoemd tot CEO en president.

Dhr. Barth werd door Institutional Investor vier keer op een rij gekozen als beste CEO van Amerika (in vier opeenvolgende jaren nummer 1 in de categorie auto en auto-onderdelen). In 2006 kreeg hij van de National Minority Supplier Development Council (NMSDC) tevens de Leadership Award en van het World Diversity Forum de National Diversity Leadership Award.

Van 2003 - 2005 was hij voorzitter van de NMSDC. Daaraan voorafgaand gaf hij leiding aan de Michigan Minority Business Development Council, één van NMSDC's 39 regionale councils. Hij is lid van de Business Roundtable en het Greater Milwaukee Committee en één van de directeuren van de Metropolitan Milwaukee Association of Commerce.

Achtergrond en opleiding: Dhr. Barth studeerde aan de Carnegie-Mellon universiteit, de Gannon universiteit en de Northwestern Universiteit, te weten het Institute for Management.

STEPHEN A. ROELL
    Vice-voorzitter en vice-president
    Johnson Controls, Inc.

Loopbaan: Dhr. Roell kwam in 1982 bij Johnson Controls werken als exploitatie controller voor de Systeem and Services Divisie van het bestuursorgaan van het bedrijf en werd kort daarna benoemd als divisie controller. Daarna was hij thesaurier en bedrijfscontroller en van 1991 tot 2004 was hij raadgevend vice-president en hoofd financiën. In 2004 werd hij gekozen tot vice-president en in 2005 tot vice-voorzitter van de raad van bestuur.

Dhr. Roell is één van de directeuren van Interstate Battery System of America, Inc., als mede van Wheaton Franciscan Healthcare-Southeast Wisconsin. Hij is tevens lid van de raad van bestuur van de Hunger Task Force en lid van de raad van vertrouwensmannen van de Boys & Girls Club van Greater Milwaukee.

Achtergrond en opleiding: Dhr. Roell is doctorandus in accounting, behaalt aan de St. Ambrose universiteit. Hij ontving een Certificate of Management Development van de Northeastern universiteit.

Johnson Controls (NYSE: JCI) is een wereldleider die vindingrijkheid brengt naar de plaatsen waar mensen leven, werken en reizen. Door technologieën, producten en diensten te integreren creëren wij een slimme omgeving die de relatie tussen mensen en hun omgeving herdefinieert. Door middel van onze producten voor meer dan 200 miljoen voertuigen, 12 miljoen woningen en 1 miljoen commerciële gebouwen creëert ons team van 140.000 werknemers een comfortabelere, veiligere en duurzamere wereld. Voor meer informatie kunt u terecht op: http://www.johnsoncontrols.com.

Johnson Controls, Inc. ("the Company") heeft in deze publicatie voorspellende uitlatingen gedaan, die gerelateerd zijn aan de financiële resultaten over het fiscale jaar 2007; deze uitlatingen zijn afhankelijk van risico's en onzekerheden. Alle uitlatingen, anders dan uitlatingen gebaseerd op historische feiten, zijn of kunnen worden gezien als voorspellende uitlatingen. De onderneming waarschuwt dat de actuele resultaten afhankelijk zijn van talloze belangrijke factoren, waardoor de nu bewerkstelligde resultaten materieel kunnen verschillen van degenen die in elke voorspellende uitlating, gemaakt door of in opdracht van de onderneming, zijn gedaan. Factoren kunnen zijn: productieniveaus en -schema's van voertuigen; de mogelijkheden om de impact van hogere grondstofprijzen en de kosten van energie te beperken; de sterkte van de Amerikaanse economie en die van anderen; valuta wisselkoersen; het annuleren van commerciële contracten; werkonderbrekingen; de mogelijkheid om acquisities te doen, gerelateerd aan integratie voordelen; en de mogelijkheden om reorganisaties door te voeren om aan de tijds- en kostenplanning te voldoen, almede die factoren die vermeld staan in Form 10-K (gedateerd, 5 december 2006).

Website: http://www.johnsoncontrols.com

BRON Johnson Controls, Inc.