Kiadis Pharma krijgt goedkeuring van de FDA om een fase III klinische studie voor Reviroc(TM) te starten in de Verenigde Staten

22 Feb, 2008, 11:57 GMT Van Kiadis Pharma

AMSTERDAM, February 22 /PRNewswire/ --

- FDA keurt IND aanvraag goed voor Reviroc(TM)

Het biopharmaceutisch bedrijf Kiadis Pharma kondigt vandaag aan, dat de US Food and Drug Administration (FDA) de "investigational new drug" (IND) aanvraag van Kiadis Pharma, om te kunnen starten met klinische studie voor Reviroc(TM) in de Verenigde Staten, heeft goedgekeurd. Reviroc(TM) is in ontwikkeling om kankercellen uit een autoloog beenmertransplantaat te verwijderen en is bedoeld voor bloedkankerpatienten.

De goedkeuring volgt op de succesvolle "End of Phase II meeting" met de FDA voor Reviroc(TM) en de daarop volgende indiening van het IND pakket bij de FDA. De FDA heeft assistentie aangeboden bij het ontwikkelen van het protocol voor de fase III klinische studie met RevirocTM via een Special Protocol Assessment (SPA). Kiadis Pharma zal starten met een fase III studie na afronding van de SPA.

De afgeronde fase II studie laat zien dat Reviroc(TM) in staat is om bloedkankercellen uit een autoloog beenmergtransplantaat (de graft) te verwijderen voorafgaand aan de transplantatie. Tevens laat het bemoedigende overlevingskansen zien bij autologe beenmergtransplantaties voor Non-Hodgkin's lymphoma patienten.

We zijn erg blij met deze IND goedkeuring die we van de FDA hebben gekregen en zijn tevens in afwachting van het voltooien van de SPA waardoor we in staat zijn om patienten te gaan recruiteren voor deze studie, zegt Manja Bouman, CEO van Kiadis Pharma.

Over Reviroc(TM)

Reviroc(TM) is in ontwikkeling als behandeling voor terminale bloedkankerpatienten om bloedkankercellen uit een autoloog beenmergtransplantaat (de graft) te elimineren. Bij een autologe tranplantatie wordt het eigen beenmerg van de patient gebruikt als graft. Beenmergtransplantaties zijn over het algemeen een laatste behandelings optie voor patienten die lijden aan bloedkanker, zoals leukemie en lymfeklierkanker. Een van de complicaties van autologe beenmergtransplantaties is het terugkeren van bloedkanker bij behandelde patienten. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de aanwezigheid van kankercellen in het eigen beenmergtransplantaat (graft). RevirocTM is ontwikkeld om de tumorcellen uit de graft te verwijderen.

Over Kiadis Pharma

Kiadis Pharma is een biofarmaceutisch bedrijf specifiek gericht op complicaties en beperkingen bij beenmergtransplantaties voor bloedkankerpatienten. Het bedrijf heeft drie bloedkankerproducten in klinische ontwikkeling. De onderneming ontwikkelt producten die nieuwe behandelingen mogelijk maken voor terminaal zieke kankerpatiënten die nu geen behandel opties meer hebben en waar een aanzienlijke behoefte aan is. Het hoofdkantoor van Kiadis Pharma is gevestigd in Amsterdam. De onderneming heeft faciliteiten in Groningen en Montreal, Canada. Voor meer informatie over Kiadis Pharma, verwijzen wij u naar: http://www.kiadis.com

BRON Kiadis Pharma