Kiadis Pharma maakt bekend dat de eerste patiënten gerekruteerd zijn in de multinationale registratiestudie voor ATIR(TM)

30 Nov, 2009, 06:00 GMT Van Kiadis Pharma

AMSTERDAM, November 30 /PRNewswire/ --

- ATIR(TM) voor vermindering van overlijden als gevolg van transplantatiecomplicaties bij allogene stamceltransplantaties bij gebruik van niet-passende donoren

Biofarmaceutisch bedrijf Kiadis Pharma kondigt vandaag aan dat de eerste patiënten zijn gerekruteerd voor de multinationale klinische registratiestudie met ATIR(TM). De studie is ontworpen om een verlaging aan te tonen van "transplant related mortality" (TRM) (overlijden als gevolg van transplantatie complicaties) na een allogene stamceltransplantatie met een niet-passende (haplo-identieke) donor in bloedkanker patiënten die in aanmerking komen voor een allogene stamceltransplantatie, maar zonder de beschikbaarheid van een passende donor.

De studie is momenteel open voor rekrutering in centra in Europa en Canada en is ontworpen als registratiestudie voor Europese goedkeuring.

"We zijn erg blij met de start van de registratie studie na de uitstekende klinische resultaten van de fase I/II studie met ATIR (TM)", zegt Dr. Manja Bouman, CEO van Kiadis Pharma. "ATIR (TM) heeft een lage TRM getoond op een jaar na transplantatie en een hoge totale overleving in een patiëntenpopulatie voor wie geen standaard behandelingopties meer mogelijk waren. Als weesgeneesmiddel dat een grote onvervulde behoefte voor terminale bloedkankerpatiënten vervult, streven wij ernaar om te profiteren van een versneld ontwikkelingspad voor ATIR(TM). "

"Als de pionier van ATIR(TM) ben ik erg enthousiast over deze volgende belangrijke ontwikkelingsmijlpaal, een multinationale studie registratie", zegt Dr. Denis Claude Roy van de Universiteit van Montreal. "Ik geloof sterk dat ATIR (TM) een geheel nieuw behandelingsveld opent voor een zeer grote groep patiënten die op dit moment geen behandelingsopties meer heeft."

Over ATIR(TM)

ATIR(TM), een donorlymfocyt product ontdaan van alloreactive T-cellen, is in ontwikkeling om "transplant related mortality" (TRM) (overlijden als gevolg van transplantatie complicaties) te verminderen na een allogene hematopoietische stamceltransplantatie (HSCT). ATIR(TM) is ontworpen om vroegtijdig immuun reconstitutie te verstrekken ter bestrijding van infecties en overblijvende tumorcellen terwijl een acute, ernstige (Graad III/IV) Graft versus Host Disease voorkomen wordt. ATIR(TM) kan daardoor het resultaat van de transplantatieprocedure aanzienlijk verbeteren. Daarenboven dienen bij ATIR(TM) geen immunosuppressieve medicijnen profylactisch toegediend te worden, waardoor het immuunsysteem sneller kan herstellen. Doordat ATIR(TM) het mogelijk maakt om een "mismatched", oftewel een niet-identieke donor, te gebruiken, kan het een doorbraak bieden voor de patiënten voor wie geen geschikte donor beschikbaar is, een vaak voorkomend probleem bij stamceltransplantaties. In de toekomst kan ATIR(TM) aan patiënten die een stemceltransplantatie nodig hebben (maar voor wie geen passende donor beschikbaar is,) een veelbelovende nieuwe behandelingsoptie bieden. Zowel de FDA als de EMEA hebben ATIR(TM) de weesgeneesmiddelstatus verleend.

Over Kiadis Pharma

Kiadis Pharma is een biofarmaceutisch oncologiebedrijf met "cell-based" producten in klinische ontwikkeling. Het bedrijf ontwikkelt producten die nieuwe behandelingen mogelijk maken van terminaal zieke kankerpatiënten, behandelingen die nu nog niet beschikbaar zijn maar waar een aanzienlijke behoefte aan is. Het onderzoek van Kiadis Pharma richt zich in de eerste plaats op de beperkingen en complicaties van stamceltransplantaties. Kiadis Pharma is gevestigd in Amsterdam. Voor meer informatie over Kiadis Pharma kunt u terecht op: http://www.kiadis.com.

BRON Kiadis Pharma