Koffie van Sara Lee 30% duurzamer In 2009

03 Nov, 2008, 07:00 GMT Van Sara Lee

UTRECHT, Nederland, November 3 /PRNewswire/ -- Sara Lee koopt volgend jaar 26.500 ton duurzame koffiebonen in - vertienvoudiging in vijf jaar tijd, 30% toename vergeleken met dit jaar

Sara Lee koopt volgend kalenderjaar 26.500 ton gecertificeerde koffie in. Daarmee worden alle koffiemerken, waaronder Douwe Egberts, Kanis & Gunnink en Senseo, 30% duurzamer vergeleken met dit jaar. Sara Lee is marktleider in Nederland en de op twee na grootste koffiebrander ter wereld. Het verkoopt koffiemelanges internationaal onder verschillende merken.

Sara Lee's inspanningen op het gebied van duurzame koffie zijn gericht op het verduurzamen van de mainstream koffiemarkt. Sinds 2004 zijn de koffiemerken van Sara Lee steeds duurzamer geworden, omdat het door Sara Lee ingekochte volume UTZ-gecertificeerde koffie steeg van 2.500 ton in 2004 tot de 26.500 ton die Sara Lee in 2009 gaat inkopen.

Vanaf het begin is Sara Lee partner van UTZ CERTIFIED. Sara Lee koos voor UTZ vanwege de gedeelde ambitie om de mainstream koffiemarkt duurzamer te maken. UTZ certificeert koffieboeren op basis van een veelomvattende set van sociale, economische en milieucriteria. Dat resulteert in een professionelere manier van produceren en een beter inkomen voor boeren en hun families.

Naast het partnerschap met UTZ CERTIFIED is Sara Lee mede-oprichter van de Common Code for the Coffee Community (4C), die producenten, handelspartners, de industrie en de maatschappij verenigt voor meer duurzaamheid in de gehele koffiesector. Sara Lee richtte ook de eigen Douwe Egberts Foundation (DE Foundation) op, een stichting die in samenwerking met onder meer Solidaridad de leefomstandigheden van met name kleine boeren in de belangrijkste oorsprongslanden verbetert.

"Onze strategie voor duurzaam geproduceerde koffie richt zich op gestage groei. Onze ambitie is dat het totale volume koffie dat Sara Lee verkoopt, duurzaam is geproduceerd", zegt Stefanie Miltenburg, international CSR officer bij Sara Lee. "Koffie is na olie de meest verhandelde commodity ter wereld. Wij zijn de op twee na grootste koffiebrander. Om dan een verschil te maken op het gebied van duurzaamheid, moet je je wel richten op de gehele industrie. Sinds de start van ons programma vijf jaar geleden hebben we al ontzettend veel bereikt en steeds meer het verschil gemaakt."

"Volgens ons is CSR niet alleen ethisch gezien het juiste pad. Het is ook voor consumenten en klanten steeds belangrijker en daarom een essentieel onderdeel van zaken doen", zegt Frank van Oers, CEO International Beverage bij Sara Lee. "Ik ben verheugd dat we onze duurzame koffie-inkoop al vijf jaar lang steeds weer significant vergroten, en ik ben er trots op dat dit bedrijf een van de besten is in het verduurzamen van de mainstream koffiesector."

BERICHT VOOR DE REDACTIE:

Over Sara Lee Corporation

Elke dag opnieuw laat Sara Lee (symbool NYSE: SLE) miljoenen consumenten en klanten over de hele wereld genieten. Het bedrijf voert één van 's werelds meest geliefde en toonaangevende portfolio's met innovatieve en vertrouwde merken op het gebied van voeding, dranken en huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsproducten, waaronder Ambi Pur, Ball Park, Douwe Egberts, Hillshire Farm, Jimmy Dean, Kiwi, Sanex, Sara Lee en Senseo. In het boekjaar 2008 had Sara Lee een netto omzet van meer dan $ 13 miljard in circa 200 landen. De Sara Lee-gemeenschap telt wereldwijd 44.000 medewerkers. Kijk op www.saralee.com voor het laatste nieuws en voor uitgebreidere informatie over Sara Lee en zijn merken.

Over UTZ CERTIFIED Good Inside

De doelstelling van UTZ CERTIFIED Good Inside is het creëren van een open en transparante markt voor agrarische producten. UTZ CERTIFIED werd opgericht in 2002 en is een innovatieve pionier geweest op het gebied van certificering en traceerbaarheid van koffie. Gebaseerd op dit succes, ontwikkelt UTZ duurzaamheidprogramma's voor andere sectoren zoals onder andere cacao, thee, en palmolie.

UTZ CERTIFIED's visie is het bereiken van duurzame agrarische productieketens, waarbij UTZ professioneel en winstgevend management van het boerenbedrijf faciliteert. Waarbij de industrie verantwoordelijkheid neemt door het vragen en belonen van producten die duurzaam zijn geproduceerd. En waarbij consumenten producten kopen die voldoen aan hun duurzaamheidstandaard voor sociale factoren en het milieu.

Voor meer informatie: http://www.utzcertified.org

BRON Sara Lee