Kofi Annan, Melanie Laurent, David Jones - algemeen directeur van Havas Worldwide- en The:Hours, lanceren 'Beds Are Burning', wereldwijde muzikale petitie om gerechtigheid voor het klimaat te eisen

02 Okt, 2009, 19:37 BST Van Global Humanitarian Forum

PARIJS, October 2 /PRNewswire/ --

Kofi A. Annan, de voorzitter van het Global Humanitarian Forum, heeft vandaag samen met Melanie Laurent, (hoofdrolspeelster in 'Inglorious Basterds' van Quentin Tarantino) en David Jones (algemeen directeur van Havas Worldwide) een speciaal voor dit doel opgenomen versie van 'Beds Are Burning' van Midnight Oil gelanceerd als muzikale petitie die tijdens de VN-topconferentie over klimaatverandering, die in december in Kopenhagen wordt gehouden, zal worden aangeboden.

'Beds Are Burning' is geproduceerd door The:Hours en zal op alle vooraanstaande muziekdownloadplatforms gratis te downloaden zijn. Het komt ook beschikbaar op de website van de campagne: www.timeforclimatejustice.org.

Het lied wordt door meer dan 60 muzikale sterren en bekende personen gesteund, onder wie Duran Duran, Mark Ronson, Jamie Cullum, Melanie Laurent, Marion Cotillard, Milla Jovovich, Fergie, Lily Allen, Manu Katche, Bob Geldof, Youssou N'Dour, Yannick Noah en vele anderen.

Iedere download geldt als een unieke digitale petitie, waardoor men zijn naam toevoegt om de wereldleiders met klem te vragen een ambitieuze, eerlijke en wereldwijde overeenkomst te bereiken tijdens de VN-topconferentie over klimaatverandering in Kopenhagen. Nu al hebben meer dan 1,3 miljoen mensen zich ingeschreven voor de campagne.

De 'Tck Tck Tck; Time for Climate Justice'-campagne is door Havas Worldwide bedacht en eerder dit jaar, tijdens het 56e Internationale Advertentiefestival van Cannes, gelanceerd.

De heer Annan zei:

"De verandering van het klimaat is de grootste humanitaire uitdaging voor de mens van tegenwoordig. En het is een uitdaging met een grote onrechtvaardigheid als kern. De best ontwikkelde economieën van de wereld dragen voor het allergrootste deel bij aan de uitstoot van broeikasgassen, maar de armere en minder ontwikkelde landen worden er het ergst door getroffen.

Als men 'Beds Are Burning' gratis downloadt bij de vooraanstaande muziekdownloadplatforms op internet, voegen mensen van over de hele wereld hun naam toe aan deze steeds groter wordende wereldwijde petitie - doordat ze meedoen aan de campagne voor gerechtigheid voor het klimaat en zo klimaat-bondgenoot worden.

Dit is de eerste keer dat er een muzikale petitie wordt opgezet om bij onze wereldleiders op resolute actie aan te dringen. Ik denk dat dit weleens de Band Aid van de internetgeneratie kan worden."

Tijdens de lancering zei Melanie Laurent, hoofdrolspeelster in 'Inglorious Basterds', het nieuwste kassucces van Quentin Tarantino:

"Het is enorm belangrijk dat de volgende Kyoto-overeenkomst goed wordt opgesteld, omdat het met de vorige zo fout is gegaan.

De op een na grootste bijdrage aan het niveau van de broeikasgassen in de atmosfeer is niet de verbranding van fossiele grondstoffen door de transportsector en ook niet de industriële vervuiling, maar de ontbossing.

Ik ondersteun Kofi Annans initiatief en hoop dat dit lied vóór Kopenhagen door zoveel mogelijk mensen over de hele wereld zal worden beluisterd. Deze campagne draagt bij aan een betere toekomst voor onze planeet en de volgende generaties. De tijd is gekomen."

David Jones, algemeen directeur van Havas Worldwide, het netwerk dat de campagne voor het Global Humanitarian Forum van de heer Annan heeft opgezet, zei:

"Onze bedrijfstak blinkt uit in het veranderen van het menselijk gedrag. Ik geloof dat we niet alleen de mogelijkheid, maar ook de plicht om onze creativiteit te gebruiken om een aantal van de grootste problemen waarmee de wereld te maken heeft, aan te pakken.

Als we willen dat Kopenhagen een goed resultaat heeft, moet iedereen druk uitoefenen op de leiders om een eerlijke post-Kyoto-overeenkomst op te stellen. Dit is precies het doel van de campagne en de advertentie- en marketinggemeenschap spelen hierin een cruciale rol."

Alexandre Sap, algemeen directeur van The:Hours, die de artiesten bijeen bracht en de soundtrack produceerde, zei:

"Muziek is de universele taal, die bij machte is culturen, generaties, religies en rassen te overstijgen. Een lied of een artiest heeft echt de macht om een boodschap of een beweging, beter dan welke politicus of wereldleider dan ook, over te brengen.

Hiermee wordt een stem gecreëerd voor een ieder van ons die in de opmars naar Kopenhagen in december een mening verdient. Ons doel is om genoeg aandacht te krijgen voor een gebeurtenis die het leven van iedereen op deze planeet zal beïnvloeden."

VOOR MEER INFORMATIE KUNT U CONTACT OPNEMEN MET:

Pete Bowyer, Apex Communications: +44-7725-063377
    (pete.bowyer@apexcommunications.com)
    Branimira Radoslavova, Apex Communications: +44-7867-532339
    (branimira@apexcommunications.com)
    Lorella Gessa, Havas : +33-1-58-47-90-36 (lorella.gessa@havas.com)
    Marian Salzman, Euro RSCG PR : +1-646-361-1837
    (marian.salzman@eurorscg.com)
    Eric Edge, Euro RSCG Worldwide: +1-773-490-9261 (eric.edge@eurorscg.com)

BRON Global Humanitarian Forum