KONE introduceert 's werelds vlakste technologie voor rolpaden- de eerste InnoTrack(TM) units worden geïnstalleerd op Schiphol

26 Okt, 2006, 10:39 BST Van KONE Corporation

ESPOO, Finland, October 26 /PRNewswire/ -- KONE heeft 's werelds vlakste technologie voor rolpaden ontwikkeld die het ontwerpen en installeren van rolpaden aanzienlijk vereenvoudigt. Dankzij het innovatieve roterende plankmechanisme en een nieuwe motorconfiguratie is iedere KONE InnoTrack(TM) rolpad zo vlak dat zij, anders dan bij de conventionele oplossingen, volledig gelijkvloers kan worden geïnstalleerd.

De eerste zes KONE InnoTrack(TM) rolpaden worden in gebruik genomen op Amsterdam Airport Schiphol, één van de modernste luchthavens ter wereld die beschikt over geavanceerde systemen om personen efficiënt te verplaatsen. De nieuwe rolpaden zullen in april 2007 in de uitgebreide terminal B worden geïnstalleerd.

"KONE InnoTrack is een baanbrekende innovatie in de liften- en roltrappenbranche. De modulaire opbouw van vlakke platformtechnologie en de mogelijkheden haar opnieuw te installeren bieden de mogelijkheid om de InnoTracks ook in gebouwen en andere ruimtes te gebruiken die daar niet speciaal voor zijn ingericht. Een InnoTrack kan zonder veranderingen aan de vloerstructuur worden geïnstalleerd, wat de installatie van InnoTracks in zowel reeds bestaande als in nieuwe gebouwen eenvoudig mogelijk maakt. Deze mogelijkheden zorgen ervoor dat InnoTrack een oplossing is voor een grote hoeveelheid verschillende locaties en ruimtes waar een behoefte is aan het efficiënte verplaatsen van personen" aldus Heikki Leppänen, EVP, New Elevators and Escalators.

Rolpaden met de KONE InnoTrack(TM) technologie wegen aanzienlijk minder dan conventionele loopbanden. Als resultaat van hun modulaire ontwerp kunnen zij in losse onderdelen op de installatieplaats afgeleverd worden. Bovendien geeft de installatiemethode de mogelijkheid om de afmeting en de plaats van ieder rolpad aan te passen, waardoor een grotere flexibiliteit gedurende de levensduur gewaarborgd is. Door de nieuwe technologie kan de beschikbare ruimte efficiënter en flexibeler worden gebruikt en kan de architect zich meer vrijheid veroorloven bij het ontwerpen van gebouwen. Dankzij haar vlakke en lichte structuur kan een KONE InnoTrack(TM) rolpad ook op de bovenste verdiepingen van reeds bestaande gebouwen geïnstalleerd worden zonder veranderingen in de bestaande vloerstructuur.

Kenmerkend voor de nieuwe KONE InnoTrack(TM) technologie voor rolpaden is dat de bandonderdelen aan het einde van de loopband naar beneden worden gedrukt op rollers die net onder het loopvlak zijn aangebracht en dat de motor zich in de rolpadbalustrade bevindt. Bij conventionele rolpaden zitten de motor, het aandrijfsysteem en de rollers voor het laten terugkeren van de band in een put die tot een meter diep kan zijn.

Dankzij deze nieuwe eigenschappen vermindert het KONE InnoTrack(TM) rolpad de ontwerp- en installatiekosten. De besparing in de plannings- en installatiefase kan zelfs de aanschafkosten van het rolpad overtreffen. Het geoptimaliseerde onderhoudsprogramma voor de installatie minimaliseert storingen en garandeert een betrouwbare werking gedurende de hele levensduur.

De KONE InnoTrack(TM) is milieuvriendelijk vanwege zijn olievrije aandrijfsysteem en bandketting en vanwege het feit dat hij aanzienlijk minder materiaal verbruikt dan de traditionele oplossingen. De nieuwe technologie maakt gebruik van het KONE PowerDisc(TM) systeem dat zichzelf heeft bewezen als een betrouwbare en energiezuinige oplossing in KONE's liften.

Rolpaden worden vooral gebruikt voor zwaar transport op luchthavens, treinstations, handelsgebouwen en andere overstappunten tussen de verschillende vormen van openbaar vervoer.

De nieuwe order versterkt de lange en succesvolle samenwerking die KONE al sinds het begin van de jaren zestig met Amsterdam Airport Schiphol onderhoudt.

Webcast en teleconferentie

Een live webcast en teleconferentie in het Engels betreffende de persconferentie is vanaf 12.00 p.m. CET. te volgen op de website van het bedrijf: www.kone.com/innotrack.

Voor meer informatie over de KONE InnoTrack(TM) technologie, kijk op: www.kone.com/innotrack.

Amsterdam Airport Schiphol verwerkte in 2005 44,2 miljoen passagiers en meer dan 1,4 miljoen ton aan vracht en is de vierde luchthaven voor passagiersvervoer in Europa en de derde vrachtluchthaven. Ongeveer 90 lijndiensten verbinden de luchthaven met 250 bestemmingen wereldwijd. De luchthaven is daarmee één van de vier belangrijkste verkeersknooppunten van Europa. Eind oktober 2005 bood Amsterdam Airport Schiphol werk aan 58.000 mensen en is mede daarom een belangrijke motor voor de Nederlandse economie.

KONE is wereldwijd één van meest toonaangevende producenten van liften en roltrappen . Zij voorziet haar klanten van de allermodernste liften, roltrappen en innovatieve oplossingen voor onderhoud en modernisering. KONE verzorgt tevens het onderhoud van automatische deuren in gebouwen. In 2005 had KONE een netto jaaromzet van 3,2 miljard euro en ongeveer 27.000 werknemers in dienst. Haar Klasse-B aandelen staan genoteerd op de beurs van Helsinki.

www.kone.com

BRON KONE Corporation