Koopjes Made in Germany

01 Aug, 2008, 11:51 BST Van Kristensen Group Deutschland

BERLIJN, August 1 /PRNewswire/ --

- Vakantiewoningen in Duitsland staan hoog op het boodschappenlijstje van de Nederlanders / Vakantiewoningen zijn volgens deskundigen een nieuwe trend aan het worden

Ook dit jaar is Duitsland één van de populairste vakantiebestemmingen van de Nederlanders. Volgens het CBS hebben bijna 3 miljoen Nederlanders hun buurland afgelopen jaar bezocht. De meest geliefde reisdoelen zijn Noordrijn-Westfalen, Sauerland, Rijnland-Palts en volgens de traditie de Duitse Noordzeekust, maar ook de Oostzeekust van Sleeswijk-Holstein en Mecklenburg-Vorpommern komt steeds meer in trek. Deskundigen stellen vast dat deze ontwikkeling gepaard gaat met een verdringing van de traditionele vakantie op vier wielen door de vakantie in een eigen vakantiewoning. Koopjesjagers richten zich daarbij vooral op een eigen vakantiewoning in Duitsland.

'In Nederland is de gemiddelde prijs van een vakantiewoning ongeveer 400.000 euro. In ons Noordzeeresort Friesland ongeveer 200.000 euro - dat is voor Nederlandse begrippen spotgoedkoop', legt Per Barlag Arnholm, de deskundige voor vakantiewoningen van de Kristensen Group Duitsland, uit. 'Het is daarom dus niet verwonderlijk dat steeds meer Nederlanders een tweede woning in Duitsland kopen, om daar de mooiste weken van het jaar door te brengen', zegt de Nederlandse makelaar Michel ten Hag van de Ten Hag Groep bv. Naast de gunstige huizenprijzen zijn ook de relatief lage kosten voor het levensonderhoud een doorslaggevend argument voor een eigen woning in Duitsland.

'Ook de Scandinaviërs hebben vertrouwen in de Duitse markt en in dit model. Vanwege de hoge prijzen in hun eigen land investeren Denen steeds vaker in vakantiewoningen aan de Duitse Oostzeekust, bijvoorbeeld in het strandpark Lübecker Bucht', zegt Arnholm, die duidelijke parallellen tussen Denemarken en Nederland ziet. 'In beide landen gelden vakantiewoningen al generaties lang als lucratieve geldbelegging, die dankzij de combinatie van eigen gebruik en verhuur een extra inkomen garandeert.' De luxueus ingerichte huizen van de Kristensen Group Duitsland, met balkon of terras, whirlpool en open haard kunnen het hele jaar door worden gebruikt en zorgen, dankzij de stijgende vraag naar vakanties in Duitsland, voor hoge opbrengsten.

'De samenwerking met de Nederlandse vastgoedmakelaar Ten Hag Groep bv is een bijzondere service voor onze talrijke Nederlandse klanten. Deze professionele partner biedt op maat gemaakte financierings- en verhuurconcepten, zodat de vakantiewoning in Duitsland gegarandeerd wordt verhuurd als u haar zelf niet gebruikt. Op deze manier zorgt uw woning voor extra inkomsten', verklaart Arnholm. Duitsland is volgens makelaar Michel ten Hag zo aantrekkelijk voor Nederlanders omdat beide landen zo op elkaar lijken: 'De landschappen van Nederland en Duitsland worden door mooie natuur en veel water gekenmerkt. Ook de gemeenschappelijke Noord-Europese mentaliteit en de gelijksoortigheid van de talen zorgen ervoor dat Nederlanders zich in Duitse vakantiegebieden gemakkelijk thuis voelen.'

De laatste jaren is het beeld van het noordelijke buurland in Nederland sterk veranderd: het traditionele image van de voormalige oorlogsvijand maakt langzaam plaats voor het beeld van een modern land met veelsoortige culturele en toeristische attracties. 'Nederlanders stellen de unieke bezienswaardigheden, zoals de sprookjeskastelen in Rijnland, en de veelzijdige sportmogelijkheden, zoals zeilen en kitesurfen aan de Noordzee- en Oostzeekust, zeer op prijs', zegt Michel ten Hag. Daarbovenop maken de goede infrastructuur van autowegen en treinverbindingen en het hoge niveau van de service en kwaliteit Duitsland als vakantieland nog aantrekkelijker.' Vooral voor gezinnen met kinderen en toeristen die geïnteresseerd zijn in een korte vakantie zijn de kleine afstanden tussen Nederland en de vakantiebestemming attractief, omdat men toch meestal met de auto reist.

Wij organiseren graag een interview met Per Barlag Arnholm, beherend vennoot van de Kristensen Group Duitsland.

Persklaar beeldmateriaal (zandhoop met een Nederlandse vlag) stellen wij u graag ter beschikking.

Over de Kristensen Group:

De Kristensen Group beschikt over meer dan 40 jaar ervaring en expertise op het gebied van vakantiewoningen. In Scandinavië is het bedrijf onder de naam Thorkild Kristensen Feriebolinger A/S marktleider. Bovendien bouwt en verkoopt het bedrijf talrijke exclusieve parken met vakantiewoningen in Groot-Brittannië, Polen, Turkije en op Mallorca. Ook in Duitsland is de Kristensen Group Duitsland marktleider op het gebied van ontwikkeling, planning en verkoop van vakantiewoningen en -huizen. Parken met vakantiewoningen in het 4-sterrensegment aan de Oostzeekust van Mecklenburg-Vorpommern en Sleeswijk-Holstein, aan de Noordzeekust en in Brandenburg zijn projecten van Kristensen Group Duitsland. Het bedrijf heeft in de afgelopen jaren meer dan 200 miljoen euro in zijn projecten in Duitsland geïnvesteerd.

Ten Hag Woningmakelaars bv:
    Michel ten Hag
    Tel.: +31-53-850-60-70