Kroatische Tonijnfarm Zet Belangrijke Stap op Weg naar Duurzame Productie van Atlantische Blauwvintonijn

07 Okt, 2009, 22:40 BST Van Kali Tuna Doo

ZADAR, Kroatië, October 7 /PRNewswire/ --

Bij de Adriatische kwekerijen van Kali Tuna, een Kroatisch tonijnkweekbedrijf, en in de laboratoria van de universiteit van Split is een belangrijke stap gezet op weg naar de gesloten levenscycluskwekerij van de commercieel waardevolle Atlantische Blauwvintonijn (NBT). Zeewetenschappers van de universiteit van Split hebben bevestigd dat er gametogenese heeft plaatsgevonden en dat een aantal tonijneitjes in de grotten voor de kust van Kroatië is uitgezet.

Voor het experiment werden vanaf het voorjaar van 2006 meer dan 800 kweekvissen in speciale bakken gehouden. Aan het begin van de zomer van 2009 schoten de vissen succesvol kuit in deze bakken. De meeste eitjes kwamen langs de natuurlijke weg in het water vrij, terwijl een aantal eitjes werd verzameld, die later succesvol uitkwamen in een laboratorium in Split.

In de afgelopen jaren is de toekomst van NBT somber geworden, omdat er overmatig veel van de populaire vis, die op de Tsukiji vismarkt in Tokyo USD 25 per pond opbrengt, is gevangen.

Het kernpunt voor duurzaamheid in de tonijnkwekerij is het domesticeren van NBT door een 'gesloten levenscyclus' kweekproces, zoals eerder al met de zalm en andere vissoorten is gebeurd. Dit proces houdt in dat de vissen in gevangenschap worden gekweekt en in weinig gegeten, kleine diepzeevissen verder groeit. Al jarenlang proberen wetenschappers en tonijnfarmers in Europa, Japan en Australië in gevangenschap eitjes te laten uitkomen, wat vooral wordt bemoeilijkt door gebrek aan kennis van de paargewoonten van de tonijn. De Kinki-universiteit in Japan en Clean Seas Tuna in Australië hebben tot op heden kleine successen geboekt, allemaal in kunstmatige, gecontroleerde omgevingen.

"Het feit dat tonijn in gevangenschap zonder hormonen of hulp van mensen kuit heeft geschoten maakt dit tot een unieke gebeurtenis", zegt Dr. Ivan Katavic, voormalig staatssecretaris van visserij in Kroatië en tegenwoordig hoofd van het laboratorium bij het Instituut voor Oceanografie en Visserij van de universiteit van Split. "Ons project is opgezet om de code van de voortplantingsgewoonten van de NBT te breken. We hebben geprobeerd een gesloten levenscyclus voor het kweken van deze soort op te zetten en de druk op de vis die al in de wereldoceanen voorkomt, te verminderen. Dit resultaat is een prachtige stap in die richting. De combinatie van de kweektechnieken van Kali Tuna en de locatie van hun bakken zijn van het grootste belang voor ons succes. Kali Tuna kweekt haar vis voor een langere periode dan de meeste andere kwekerijen. Door de combinatie van goed beheer en de unieke omstandigheden van de locatie is Kali Tuna in staat de aan de fysiologische behoeften van gekweekte vis te voldoen, zodat de reproductiecyclus in gevangenschap kan worden gecompleteerd."

Oli Valur Steindorsson is de voorzitter van Kali Tuna. Hij is geboren in het vissersdorp Akranes op IJsland en heeft als uitwisselingsstudent een jaar in Tokyo doorgebracht, waar hij Japanse taal en cultuur studeerde. Op 17-jarige leeftijd kwam hij als stagiair in de Japanse visindustrie terecht en tien jaar later richtte hij zijn eigen vishandel op. Steindorsson verklaarde: "We houden onze blik gericht op het creëren van een duurzame, gesloten levenscyclus, zodat we gezonde vis van topkwaliteit produceren en daarbij het milieu zo weinig mogelijk schade toebrengen. Bovendien hebben we op deze manier een kans om de vis op een zeer rendabele manier te kweken."

Meer over Dr. Katavic en de heer Steindorsson, inclusief foto's en biografieën, op www.kali-tuna.com

BRON Kali Tuna Doo