Kroonprinses Victoria van Zweden opent 58e Keukenhof in Lisse

15 Jan, 2007, 09:00 GMT Van Keukenhof

LISSE, Nederland, January 15 /PRNewswire/ -- De 58ste editie van de internationale bloemententoonstelling Keukenhof in Lisse zal worden geopend door de Zweedse kroonprinses Victoria. Zij geeft hiermee extra cachet aan het thema van de expositie in 2007: Linnaeus, 300 years King of Flowers. De officiële opening van Keukenhof is dit jaar op de eerste lentedag, woensdag 21 maart. Vanaf 22 maart tot en met 20 mei is Keukenhof voor het publiek geopend.

In 2007 is het 300 jaar geleden, dat de Zweedse arts en plantkundige Carolus Linnaeus werd geboren. Keukenhof accentueert met de keuze van het thema de grote betekenis, die Linnaeus voor het bollenvak heeft gehad. Nog altijd worden tulpen gedoopt en benoemd volgens de classificatie die Linnaeus in de achttiende eeuw heft ontwikkeld. Het thema zal op uiteenlopende manieren worden uitgewerkt in het park. Hoogtepunt is de fototentoonstelling Herbarium Amoris in het Juliana Paviljoen.

Daarnaast zullen de kleur blauw en geel de boventoon voeren in vele beplantingen en zijn er tentoonstellingen van Zweedse kunst en een Zweedse inspiratietuin. De eerste aanzet is een aantal maanden geleden gegeven, toen een aantal kinderen de bollen plantten voor het mozaïek van Pippi Langkous, de jeugdheldin uit de boeken van de Zweedse schrijfster Astrid Lindgren. Het enorme portret van Pippi (16 x 11 meter) zal in het voorjaar van 2007 tot bloei komen.

Prinses Victoria Ingrid Alice Desirée (14 juli 1977) is hertogin van Västergötland en de oudste dochter van koning Karel XVI Gustaaf en koningin Silvia. Zij voert de titel kroonprinses sinds 1 januari 1980, toen wettelijk mogelijk werd gemaakt dat vrouwen staatshoofd konden worden. Zweden was hiermee het eerste land waarin troonsopvolging altijd aan de eerstgeborene toekwam, onafhankelijk van het geslacht.

BRON Keukenhof