LA Auto Show biedt exclusief voorsmaakje op inzending ontwerpwedstrijd; kondigt Frank Stephenson aan als prominente spreker

14 Dec, 2004, 15:30 GMT Van Los Angeles Auto Show

LOS ANGELES, December 14 /PRNewswire/ -- Stel u voor hoe de Ultimate LA Machine eruit zou zien. Vraag dan aan auto-ontwerpers om hier een eigen interpretatie aan te geven en u krijgt een berg creatieve ideeën. Dat is de vraag die de Los Angeles Auto Show aan de automobiel ontwerpstudio's van Los Angeles stelde - en de resultaten zijn fascinerend, onderhoudend en ietwat uitdagend.

(Foto: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20041214/LATU019 )

Vandaag geeft de LA Auto Show alvast een voorsmaakje van de wedstrijd door één van de 13 inzendingen te tonen - de Hyundai NTT, "Entity,", die werd ingediend door het Hyundai Kia America Design Center. Alle andere inzendingen zijn te bezichtigen tijdens de mediadagen vanaf 5 januari, met de aankondiging van de winnaar op 6 januari.

Het ontwerpteam van Hyundai omschrijft de banaankleurige NTT als deels surfplank, skateboard en gettoblaster. Om door het verkeer te manoeuvreren heeft hij vier rijen zitruimte achter elkaar en een ingebouwde surfplank die het dak vormt. Volgens de studio is "de Hyundai NTT niet enkel een voertuig, het is een manier van leven."

De uitdaging van het ontwerp maakt deel uit van het thema van de autoshow - Design Los Angeles - om de verbeelding van de ontwerpstudio's van Los Angeles op een prettige en creatieve manier in de kijker te brengen. Gedurende de laatste maanden hebben de studio's interne discussies gehouden, en sommige hebben zelfs wedstrijden georganiseerd om te bepalen welk tweedimensionaal concept hun studio zou vertegenwoordigen.

Volgens David O'Connell, hoofdontwerper bij Mitsubishi Research & Design of North America, was het moeilijk om niet al zijn ontwerpers bij het project te betrekken.

"Dergelijke projecten zijn heel prettig om aan te werken, ook al zijn ze in wezen heel onrealistisch," aldus O'Connell. "Toch zijn ze gelijkertijd gebaseerd op echte uitdagingen die echte oplossingen vereisen."

De jury van de wedstrijd bestaat uit drie gerespecteerde personen uit het onderwijs: Tom Matano, directeur van de School of Industrial Design op de Academy of Art University (San Francisco); Imre Molnar, decaan op het College for Creative Studies (Detroit); en Nathan Young, Executive Vice President of Art Center College of Design (Pasadena).

De deelnemers aan de Design Challenge zijn:

BMW Group DesignworksUSA
        California Advanced Product Creation (Ford)
        Calty Design Research (Toyota)
        5350 Industrial Concepts (General Motors)
        Honda Research & Development
        Hyundai Kia America Design Center
        Mazda Research & Development
        Mercedes-Benz Advanced Design of North America
        Mitsubishi Research & Design of North America
        Pacifica Design Center (DaimlerChrysler)
        Volkswagen/Audi Design Center California

Frank Stephenson opent ontwerpersconferentie

Design Los Angeles is niet enkel het thema van de show, het is ook de naam van de conferentie voor auto-ontwerpers op 6 januari. In nauwe samenwerking met de ontwerpers werden een aantal sprekers gevraagd, programma's en sessies georganiseerd die aansluiten bij de professionele interesses van auto-ontwerpers.

De inaugurele conferentie wordt geopend door de prominente spreker Frank Stephenson, directeur van ontwerpconcept bij Ferrari Maserati Group. Stephenson bevindt zich in een benijdenswaardige positie, hij heeft de sleutel tot de toekomstige richting van de twee meest gerespecteerde automerken in de geschiedenis. Stephenson werd in juli 2002 aangesteld en zijn invloed is duidelijk merkbaar geweest in de Maserati MC12 en nu in de nieuwe Ferrari F430, die zijn Noord-Amerikaans debuut maakt op de LA Auto Show. Hij heeft vroeger 11 jaar bij BMW gewerkt, waar hij begon als senior ontwerper in München en uiteindelijk hoofdontwerper werd waar hij de populaire New Mini Cooper op papier zette.

Website: http://www.laautoshow.com

BRON Los Angeles Auto Show