Los Angeles Auto Show kondigt Design Los Angeles aan als thema voor 2005

12 Jul, 2004, 19:00 BST Van Greater Los Angeles Auto Show

LOS ANGELES, July 12 /PRNewswire/ -- De Los Angeles Auto Show heeft vandaag aangekondigd dat het thema voor de editie van 2005 Design Los Angeles wordt. Hiermee wordt de wereldwijde invloed van Zuid-Californië erkend als designcentrum voor voertuigen. Het thema wordt beschouwd als het begin van een lopend programma om voertuigendesign tot een vast onderdeel te maken van de LA Auto Show.

De streek, die al lang bekend staat om haar leiderschap op het vlak van creativiteit en consumententrends, heeft de grootste concentratie ter wereld van designstudio's van autofabrikanten uit Noord-Amerika, Europa en Azië. De regio is ook de thuishaven van het Art Center College of Design, een van de meest prominente instellingen voor transportdesign.

Een vernieuwend aspect van Design Los Angeles is de integratie van een congres voor autodesigners tijdens de persdagen als aanvulling bij de persconferenties van de fabrikanten. Sommige designsessies zijn toegankelijk voor de pers. Dit biedt de journalisten de kans om de designers te ontmoeten en gedachten uit te wisselen.

De sleutelelementen van Design Los Angeles worden in de schijnwerpers gezet met een studio designwedstrijd, een panelgesprek met vooraanstaande voertuigendesigners, en activiteiten ter ere van de 75ste verjaardag van het Art Center.

De designwedstrijd voor Zuid-Californische fabrikantenstudio's wordt het meest zichtbare en creatieve element. De wedstrijd met de titel "LA Design Challenge" brengt de verbeelding van studiodesigners onder de aandacht en biedt hen de kans om hun voorstelling van de "Ultieme LA Machine" te tonen in de vorm van een tweedimensionale conceptuele weergave.

Design Los Angeles wordt ontwikkeld in samenwerking met de voertuigendesignwereld. Deze samenwerking wordt aangevoerd door congresdirecteur Chuck Pelly, oprichter en voormalig voorzitter van BMW Group/Designworks USA.

Pelly heeft een sterke reputatie in de internationale designwereld en heeft talrijke lofbetuigingen ontvangen. Op 26 juni jl. erkende de Eyes on Design commissie in Detroit Pelly's successen met de prestigieuze Lifetime Design Achievement Award.

Pelly werkt nauw samen met de designadviescommissie van de show. Deze commissie werd opgericht om designers nog meer te betrekken bij de creatie van programma's voor Design Los Angeles en bestaat uit zeven prominente designers die de Zuid-Californische designstudio's vertegenwoordigen. De raadgevende commissieleden stelden de interessegebieden van designers vast en bepaalden de structuur om het congres op lange termijn te ontwikkelen.

"De LA Auto Show zal op nooit eerder geziene wijze design en designers samenbrengen," aldus Pelly. "Dit is de eerste keer dat designstudio's samenwerken om een forum te creëren waar ze van gedachten kunnen wisselen en veel voorkomende kwesties bespreken waarmee designers worden geconfronteerd op een autoshow."

Volgens Andy Fuzesi, algemeen directeur van de Los Angeles Auto Show, vormt het Design Los Angeles thema de volgende stap in de ontwikkeling van de LA Auto Show.

"Vorige maand maakten we bekend dat de show vanaf 2006 van januari naar november wordt verplaatst," licht Fuzesi toe. "Design Los Angeles vormt een natuurlijke evolutie voor de LA Auto Show omdat het de designstudio's en de designers op een integrale manier hierbij betrekt. Daardoor zal het een blijvende impact hebben op de designwereld en de show."

Verdere details over Design Los Angeles activiteiten worden de komende maanden bekendgemaakt. De persdagen van de Los Angeles Auto Show vinden plaats op 5 en 6 januari 2005. De show is toegankelijk voor het publiek van 7 tot 16 januari 2005. Voor meer informatie kunt u de website raadplegen: LAautoshow.com.

The Design Academy, Inc.

Chuck Pelly
    Joan Gregor

Designadviescommissie