Luchthaven Schiphol moet schade vergoeden aan ontwikkelaar Chipshol

14 Jan, 2005, 17:10 GMT Van Chipshol Group

$codeDebug.log("output array of get country targets countryT

AMSTERDAM, January 14 /PRNewswire/ -- De luchthaven Schiphol Amsterdam is door de rechtbank in Haarlem veroordeeld tot het betalen van schadevergoeding aan gebiedsontwikkelaar Chipshol Group. De exacte hoogte daarvan zal door deskundigen worden bepaald. Chipshol claimt een bedrag van 97,2 miljoen euro. Het bedrijf wilde vlakbij de luchthaven een enorm logistiek bedrijvenpark ontwikkelen, maar zegt door de luchthaven jarenlang tegen te zijn gewerkt.

De juridische procedure spitst zich toe op een 30 hectare groot terrein vlak naast de luchthaven Schiphol. Terwijl het gebiedsontwikkelaar Chipshol onmogelijk werd gemaakt om dit terrein te ontwikkelen, werden op omliggende terreinen onder meer door vastgoedbedrijven van de luchthaven diverse projecten gerealiseerd. Chipshol Group spreekt van bewuste tegenwerking en stapte daarom naar de rechter.

Die gaf de ontwikkelaar gelijk en verwierp alle verweren van de luchthaven Schiphol. De hoogte van het uit te keren bedrag zal nu door deskundigen worden bepaald. Chipshol Group heeft de schade door Wallast Accountants laten becijferen. Er is sprake van waardevermindering van de grond, gemist resultaat bij projectontwikkeling en gemist resultaat uit verhuur. Op basis van deze gegevens komt men uit op een claim van 97,2 miljoen euro.

Chipshol Group stuit sinds 1995 - toen het bedrijf zich openlijk uitsprak tegen de aanleg van een vijfde startbaan - op tegenwerking van de luchthaven Schiphol. In de optiek van Chipshol legt deze baan qua ruimte en geluidsbelasting onnodig veel druk op de regio Schiphol/Amsterdam en had gekozen moeten worden voor een compacte airport. Chipshol Group lanceerde al eind jaren 80 in Nederland het uit de VS overgewaaide concept van de airportcity en is met een strategische grondpositie van 1,5 miljoen msquared de grootste particuliere gebiedsontwikkelaar in de Schiphol-regio.

www.chipshol.com

BRON Chipshol Group