Marlin Equity Partners brengt 1,6 miljard dollar bijeen voor vierde Private Equity fonds

10 Jul, 2013, 13:46 BST Van Marlin Management Company, LLC

- Fonds sluit aanzienlijk hoger dan haar oorspronkelijke streefbedrag van 1 miljard dollar

- Marlin heeft haar totale kapitaal in beheer meer dan verdubbeld en overschrijdt 2,6 miljard dollar

LOS ANGELES, 10 juli 2013 /PRNewswire/ -- Marlin Management Company, LLC ("Marlin"), een wereldwijde beleggingsonderneming, kondigt met genoegen de eerste en definitieve sluiting aan van Marlin Equity IV, L.P. ("Fonds IV"), met 1,6 miljard dollar aan investeringsverplichtingen. Fonds IV rondde de fondsenwerving bij het bereiken van het maximale bedrag in net iets meer dan vier maanden af. Het had haar oorspronkelijke streven van 1 miljard dollar meer dan drie keer overschreden.

Zoals bij voorgaande fondsen van Marlin, zal Fonds IV investeren in bedrijven die voordeel zullen halen uit het aanzienlijke kapitaal, de diepgaande relaties in de sector en het uitgebreide netwerk aan operationele hulpbronnen van het bedrijf. Het zal zich richten op sectoren waarin Marlin een vergaande kennis heeft ontwikkeld, waaronder technologie, bedrijfsdienstverlening, gezondheidszorg, consument en fabricage.

Marlin heeft sinds haar oprichting in 2005 vier private fondsen gesloten en beschikt over meer dan 2,6 miljard dollar aan kapitaal in beheer. De commanditaire vennoten in Fonds IV bestaan uit enkele van de grootste en meest geraffineerde beleggers ter wereld, zoals toonaangevende onafhankelijke vermogensfondsen, openbare en particuliere pensioenfondsen, giften en stichtingen, verzekeringsmaatschappijen, dakfondsen en family offices.

"We zijn enorm blij met de buitengewone hoeveelheid steun die we ontvangen hebben van een dergelijke prestigieuze groep wereldwijde investeerders," aldus David McGovern, beherend vennoot van Marlin. "De succesvolle fondsenwerving is een duidelijke onderschrijving van onze, op operationeel niveau gerichte, beleggingsstrategie en weerspiegelt ons vermogen om uitstekende resultaten te leveren aan onze investeerders en partners."

Peter Spasov, een vennoot bij Marlin, voegde daar nog aan toe, "In iets meer dan drie jaar hebben we ons kapitaal in beheer meer dan verdubbeld. Dat we dit in een dusdanig lastig klimaat voor fondsenwerving hebben kunnen bereiken, getuigt van de kwaliteit van ons team, onze innovatieve en gedisciplineerde beleggingsstrategie en de kracht van onze prestaties die we binnen verschillende economische kringen in het verleden behaald hebben."

De sluiting van Fonds IV komt na een zeer bewogen jaar voor Marlin. Sinds het begin van 2012 heeft Marlin meer dan 15 bedrijven overgenomen, waaronder zes afsplitsingen van bedrijven, en heeft vijf geslaagde overdrachten aan strategisch handelaars afgerond. Bovendien heeft het bedrijf een kantoor in Londen opgericht, om haar aanwezigheid in Europa verder te versterken.

Bruce Ettelson en Karin Orsic van Kirkland & Ellis LLP deden dienst als juridisch adviseur en Credit Suisse Securities (USA) LLC trad op als adviseur en exclusieve plaatsingsagent voor Fonds IV.

Over Marlin Equity Partners
Marlin Equity Partners is een wereldwijde beleggingsonderneming met ruim 2,6 miljard dollar kapitaal in beheer. Het bedrijf richt zich hoofdzakelijk op aangepaste oplossingen voor moederbedrijven, aandeelhouders en andere stakeholders gerelateerd aan zakelijke behoeften en de nodige liquiditeit voor speciale situaties. Sinds de oprichting heeft Marlin via de groep van fondsen en gerelateerde bedrijven met succes meer dan 65 overnames afgerond. Het bedrijf heeft haar hoofdkantoor in Los Angeles, California en nog een kantoor in Londen. Ga voor meer informatie naar www.marlinequity.com.

BRON Marlin Management Company, LLC