Marvell lanceert ARMADA - Nieuwe toepassingsprocessors voor de volgende generatie mobiel gebruik van de computer en intelligent verbonden apparatuur

20 Okt, 2009, 22:48 BST Van Marvell

SANTA CLARA, Californië, October 20 /PRNewswire/ --

- Doorbraak voor consumenten: de toepasssingsprocessoren van Marvell met grote prestaties, en laag verbruik leveren indrukwekkende multimedia en naadloze verbinding met het internet, geoptimaliseerd voor meerdere softwarestandaarden.

Marvell (Nasdaq: MRVL), een wereldleider in opslag, communicatie en silicone oplossingen voor consumenten, kondigde vandaag de ARMADA(TM) familie van processoren aan (die het hele spel veranderen), specifiek ontworpen voor de ARM instructieset smartphones van de volgende generatie, smartbooks, consumenten en embedded apparatuur en displays. Naast echte mobiliteit -- van lichte ontwerpen en een lang leven van de batterij - eisen de hedendaagse consumenten en bedrijfsgebruikers hoge kwaliteit, onmiddellijk persoonlijk vermaak en inhoud van een groot aantal sociale-netwerken en andere wolkendiensten.

(Foto: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20091019/SF94412-a)
    (Foto: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20091019/SF94412-b)
    (Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20070411/SFW034LOGO)

De ARMADA familie van toepassingsprocessoren stelt een nieuwe norm door het aanbieden van CPU kernen met de prestatie van een PC, ondersteuning voor Adobe Flash technologie en Blu-ray functionaliteit. Extra mogelijkheden zijn onder meer volledige broadband verbinding voor de volgende golf vernieuwende elektronica. Dit alles met prijzen die lopen van goedkope consumenten apparaatjes tot apparatuur met hoge prestaties. De klanten hebben dit snel opgenomen: tot nu toe hebben toepassingsprocessors van Marvell ARMADA meer dan 50 ontwerpprijzen gewonnen.

De kern van de ARMADA familie is de gepatenteerde CPU technologie van het bedrijf. Volgens de analysefirma de Linley Group, zijn CPUs met ARM instructiesets - die 98 procent van alle mobiele telefoons aandrijven - de standaard aan het worden voor andere vormen van mobiel werken met computers. Marvell verscheept één miljard chips per jaar, twee-derde daarvan hebben Marvell CUPS met de ARM instructieset, en dat maakt Marvell de grootste producent van ARM chips in de wereld.

"De lancering van de ARMADA familie is een keerpunt in mobiel werken met een computer", zei Mw. Weili Dai, de medeoprichter van Marvell en Vice President en Gemeral Manager van de Consumer en Computing Business Unit van het bedrijf. "De ARMADA familie levert voor mobiele apparatuur wat volgens sceptici in het verleden voor onmogelijk hielden: snelle verwerking, van het kaliber van PCs, de volledige internet ervaring, rijke media, inclusief video met HD kwaliteit en 3D grafische mogelijkheden - en dat alles in een lichte vorm met een lang leven van de batterij. Er zal altijd plaats zijn voor PCs, maar de toekomst van mobiel werken met een computer - voor smartbooks, e-readers, slimme tablets en meer - zal noodzakelijkerwijs zijn DNA krijgen van smartphones, niet PCs. De technologie van Marvell, die voorop loopt in de wereld, stelt ons in staat om een volledige platform oplossing te leveren, niet alleen voor mobiel werken met een computer, maar ook voor smartphones, spelletjes, printers, persoonlijk en in huis entertainment en de opkomende consumentenmarkten."

"Het belang van de ARMADA lijn van processors ligt in zijn unieke schaalbaarheid. ARMADA kan gebruikt worden om alles aan te drijven, van netbooks met alles erop en eraan en smartphones tot intelligente displays en apparatuur van blu-ray kwaliteit", zei Tim Bajarin, Principal Analyst bij Creative Strategies. "De ARMADA lijn van processors van Marvell biedt de kracht van een PC, een volledige internet ervaring, een zeer laag elektriciteitsgebruik en prijzen die passen bij de massamarkten."

De ARMADA processors zijn zo ontworpen dat zij de beste combinatie van prijs en prestatie bieden in alle markten voor apparatuur.

- De ARMADA 100 serie biedt grote prestaties tegen lage prijzen voor
      gewone Mobiele Internet Apparatuur (Mobile Internet Devices - MID),
      verbonden met consumentenproducten, e-readers en nieuwe persoonlijke
      informatie apparatuur.
    - De ARMADA 500 serie combineert computerkracht, meeslepende multimedia
      en naadloze verbindingen voor smartbooks en tablets van hoge kwaliteit.
    - De ARMADA 600 serie is speciaal voor smartphones van hoge kwaliteit,
      die toepassingen en multimedia met hoge prestaties levers met kleine
      factoren en die weinig elektriciteit vereisen.
    - De ARMADA 1000 serie is gericht op het mogelijk maken van de volgende
      generatie van verbonden volledig HD apparatuur voor consumenten, die een
      overrompelende kijkervaring leveren en een verscheidenheid aan
      genetwerkte toepassingen tegen normale prijzen.

De ARM CPUs van Marvell die de beste in hun klasse zijn, zijn volledig nieuw gebouwd en zij zijn het hart van elke chip. Vergeleken met vergelijkbare producten in de industrie, bieden de CPUs van Marvell betere prestaties en verspillen minder elektriciteit en tegelijkertijd bieden zij volledige softwarecompatibiliteit voor alle op ARM gebaseerde toepassingen.

Daarnaast introduceert Marvell het nieuwste lid van de ARMADA familie: de ARMADA 510 - de eerste ARM v7 met een architectuur met een instructie set toepassingsprocessor van het bedrijf. De ARMADA 510 wordt dit kwartaal getest door klanten. De technische specificatie van de ARMADA 510 kunt u zien op www.marvell.com.

Software ondersteuning

De ARMADA familie ondersteunt besturingssystemen die overal in de consumenten en embedded markten gebruikt worden, inclusief Microsoft Windows Embedded CE, Windows Mobile, Google Android, Linux, Maemo, Ubuntu, en de Mobiele OMS van China. Om belangrijke software frameworks verder te optimaliseren, levert Marvell board pakketen voor de ontwikkeling van Original Equipment Manufacturers (OEM), die Adobe(R), Flash (R), technologie, Microsoft Silverlight en de Real Player van Real Video.

"Met de introductie van de ARMADA processors blijft Marvell vernieuwende op ARM gebaseerde producten op de markt brengen", zei Anup Murarka, Director for Technology Strategy and Partner Development, Platform Business Unit bij Adobe. "Adobe en Marvell hebben nauw samengewerkt om de Flash technologie op de ARMADA archtectuur te optimaliseren en om rijke multimedia ervaringen te leveren voor de volgende generatie mobiele apparatuu."

"Bij Canonical zijn wij diep onder de indruk van wat systemen gebaseerd op de ARMADA 510 van Marvell kunnen doen als zij werken met een desktopklasse besutirngssysteem als Ubuntu", zei Chris Kenyon, Vice President, OEM diensten bij Canonical. "Het ARM ecosysteem gebruikt ARMADA 510 vanwege zijn uitstekende displayresolutie, prestatie, hardware multimedia en ondersteuning voor veel geheugen. Wij denken dat gebruikers erg tevreden zullen zijn over waar dit Ubuntu naar toebrengt wat betreft kwaliteit, prijs en draagwijdte van de volgende generatie mobiele apparatuur."

Om OEMs te helpen hun inspanningen te richten op verschillende producten op het niveau van interface en toepassing, biedt Marvell volledige, robuuste systemen-op-een-chip (SoCs) die geoptimaliseerde audio/videao codecs en uitgebreid gebruik van open standaarden combineren met volledige hardware en software integratie met andere Kritische platform elementen, zoals Marvell Wi-Fi/Bluetooth/FM radio apparatuur. Naast de ARMADA 100 serie die volledige compatibel zijn met eerdere Marvell toepassingsprocessoren, hebben alle ARMADA processors geintegreerde Wireless MMX2 (WMMX2) co-processors voor een volledige multimedia ervaring. De op processors van ARMADA gebaseerde ontwikkeling- en referentiesystemen zijn verkrijgbaar voor alle belangrijke marktsegementen, waardoor de van kritisch belang zijnde tijd naar de markt voor makers van apparatuur verkort wordt.

Een geselecteerde groep klanten is de ARMADA chips al aan het uitproberen. Apparatuur met deze chips zullen volgens plan klaar zijn staan voor de consument tegen begin 2010.

Over Marvell

Marvell (NASDAQ: MRVL) is een toonaangevend leider in de wereld bij de ontwikkeling van silicon oplossingen voor opslag, communicatie en voor consumenten. De gediversifeerde productenportefeuille van het bedrijf omvat schakelen, transceiver, communicatiecontroller, draadloos en opslagoplossingen die de hele communicatie infrastructuur aandrijven, includieve bedrijfs-, metro, huis en opslag netwerken. Zoals gebruikt in dit persbericht verwijzen de termen "bedrijf" en "Marvell" naar Marvell Technology Group Ltd. en zijn dochterondernemingen. Voor meer informatie: zie http://www.marvell.com.

Marvell (R) en het Marvell logo zijn geregistreerde handelsmerken van Marvell en zijn geassocieerde bedrijven. ARMADA is een handelsmerk van Marvell of zijn geassocieerde bedrijven. Andere namen en merken kunnen geclaimd worden als het bezit van anderen.

Voor meer informatie kunt u contact opemen met:

Marvell Media Relations             Marvell Media Relations
    Diane Vanasse                       Tate Tran
    Tel: +1-408-222-5198                Tel: +1-408-222-7522
    dvanasse@marvell.com                tate@marvell.com

TOEVOEGING AAN HET PERSBERICHT
    Marvell(R) ARMADA(TM) Familie technische specificaties

ARMADA 100

De ARMADA 100 serie biedt een goede prestatie tegen massamarktprijzen voor kostengevoelige consumenten en embedded markten zoals digitale portretlijsten, e-readers, gebruikersinterfaces van multifunctionele printers, draagbare navigatieapparatuur (PNDs), interactieve VoIP telefoons, IP bewakingscamera's en apparaatjes voor controle van het huis. Belangrijke kenmerken zijn onder meer maximaal 1,2 GHz gebruik, 24-bit WUXGA LCD ondersteuning, ingebouwde display controller, 2D graphics hardware versneller en consument/embedded georienteerde I/Os (PCIe, Ethernet, USB 2.0, SDIO, 5-in-1 kaartlezer, DDR2/LPDDR1, en meer).

Over ARMADA 500

De ARMADA 500 series is ontworpen voor consumentenapparatuur met hoge prestaties, zoals smartbooks. Naast de ARMADA 600 processor familie, is de ARMADA 500 Serie één van de eerste in de industrie die de ARM v7 instructie set gebruikt. Belangrijke trekken zijn onder meer ARM v7 CPU kern die maximaal 1,2 GHz gebruikt, vector zwevend punt (VFP) v3 en 512KB L2 cache, 1080p video decode, 15 MT/s 3D graphics, WUXGA LCD resolutie ondersteuning, veiligheidsversnelling en consument/embedded georienteerde I/Os (PCIe, Gigabit Ethernet, USB 2.0, SDIO, DDR3, en SATA).

Over ARMADA 600

De ARMADA 600 serie brengt een hoge prestatie in compacte vormfactoren, zoals smartphones en embedded mobiele apparatuur. Samen met de ARMADA 500 processorfamilie is het een van de eerste die de ARM v7 instruction set gebruikt. Belangrijke trekken zijn onder meer een CPU kern die maximaal 1 GHz draait, ultralaag gebruikt van elektriciteit, VFP v3 en 256KB L2 cache.

Over ARMADA 1000

De ARMADA 1000 serie laat fabrikanten een nieuwe generatie van belangrijke producten voor thuis entertainment in de wereld brengen, waaronder Blu-ray players, Digital Media Adapters (DMAs), connected digital TVs, en bepaalde soorten streaming HD Set-Top-Boxes (STBs). Belangrijke trekken zijn onder meer dual CPU cores, die maximaal tot 1,2 GHz kunnen draaien, een ontwerp dat weinig elektriciteit gebruikt, dual full-HD decode, audio DSP, 2x32 DDR2 controllers (maximaal 800 Mbit/s) van hoge kwaliteit, grafische versnelling, een robuust veiligheidssubsysteem, inclusief een veilige execution processor en een serie peripherals (USB 2.0, SDIO, Ethernet, PCIe, SATA, HDMI,en meer).

Technische specificaties

De ARMADA SoCs gebruiken ook een aantal van de belangrijkste technologien van Marvell:

- Schaalbare CPU core frequentie en voltage voor efficient gebruik met
      laag elektriciteitsgebruik
    - Nauw gekoppelde DRAM controllers voor lage latentie voor toegang tot de
      CPU terwijl het een gebalanceerder I/O throughput ondersteunt
    - Hardware video versnellingen die maximaal 1080p decoderen en decoderen
    - 3D graphics versnelling tot maximaal 45 million driehoeken per seconde
      (MT/s)
    - Suite van prijswinnende Qdeo video technologie
    - Zeer flexibele in I/Os omspannende mobiele apparatuur (MIPI
      DSI/CSI/HSI/SlimBus, mobile DDR), consumer/embedded apparatuur (PCIe,