Meest veelzijdige festival over Chinese kunst en cultuur ooit gepresenteerd - Amsterdam China Festival

05 Sep, 2005, 10:00 BST Van Het Concertgebouw

AMSTERDAM, The Netherlands, September 5 /PRNewswire/ -- In oktober 2005 vindt in Amsterdam (Nederland) het Amsterdam China Festival plaats, het meest veelzijdige festival over Chinese kunst en cultuur ooit gepresenteerd. Aan het festival nemen meer dan dertig Amsterdamse kunstinstellingen deel, met activiteiten op het gebied van muziek, opera, dans, film, fotografie, literatuur, architectuur, beeldende kunst, lezingen en debat. Het Amsterdam China Festival is een initiatief van het Concertgebouw.

Hoogtepunten

Hoogtepunten worden gevormd door concertuitvoeringen van het Peking Opera Ensemble van Shanghai, voorstellingen met poppentheater uit Fujian en door concerten met recentelijk ontdekte 2.500 jaar oude bronzen klokken van de Chinese Markies Yi. De succesvolle Chinese componist Tan Dun fungeert als een van de spilfiguren tijdens het festival met diverse concertuitvoeringen van zijn werk, een breed filmprogramma met muziek van zijn hand en verschillende lezingen.

Oud China en nieuw China

Het Amsterdam China Festival wil voor een groot publiek een zo gevarieerd mogelijk overzicht geven van wat China te bieden heeft op het gebied van kunst en cultuur. Het festival biedt een ware ontdekkingstocht door het oude en het nieuwe China. Van hedendaagse popbands tot een overzicht van 100 jaar Chinese filmgeschiedenis, van traditionele verhalenzangers tot moderne beeldhouwkunst, van Chinese poëzie tot de meest actuele fotografie. Het festival wordt geopend op zondag 2 oktober 2005 met een spectaculaire openluchtvoorstelling in hartje Amsterdam.

Krant, radio en televisie

De grootste kwaliteitskrant van Nederland, de Volkskrant, is mediapartner van het festival, wat zal leiden tot uitgebreide berichtgeving in de krant en vele achtergrondartikelen. Ook de publieke omroep treedt op als mediapartner: in oktober 2005 wordt op radio en televisie ruim aandacht besteed aan het festival met actualiteitenprogramma's, documentaires, films en concertregistraties.

Ruim drie miljoen euro

Het totaalbudget van het festival bedraagt ruim drie miljoen euro, een bedrag dat is bijeengebracht door het bedrijfsleven, de Nederlandse en Chinese overheid en diverse particuliere fondsen.

Actuele informatie en programma

Voor de meest actuele informatie en een volledig programma-overzicht kan men terecht op de website, www.amsterdamchinafestival.nl

BRON Het Concertgebouw