Metering Europe in Amsterdam bekijkt hoe de energiesector de slimme meter doelstellingen voor 2020 kan bereiken

13 Sep, 2011, 09:00 BST Van Metering Europe

AMSTERDAM, September 13, 2011 /PRNewswire/ --

Eerste "smart home" oplossingen te zien bij Smart Homes

Wat moet er in Europa gebeuren om de complete uitrol van slimme meters succesvol te laten verlopen? De energiesector zal van 4-6 oktober de balans opmaken tijdens het jaarlijkse Metering Billing/CRM Europe evenement in de Amsterdam RAI. Ruim 4000 deskundigen op het gebied van slimme meters, afkomstig vanuit energiemaatschappijen, leveranciers van technische oplossingen en branche organisaties, zullen hieraan deelnemen.

Alliander ziet samenwerking als oplossing
"We staan aan de vooravond van een energie revolutie waarbij "low carbon" technologieën een belangrijke rol zullen spelen" zegt Markus Kempes, directeur Slimme Meters bij Nederlands grootste energienetwerk Alliander, waar gastheer van het evenement Liander onderdeel van uitmaakt.

Hij vervolgt:  "Bij Alliander, zien we de dringende behoefte aan deze transitie in de energie branche. We dragen hieraan bij door middel van technologische pilot-projecten en internationale samenwerkingsverbanden. We verwachten dat binnen twee jaar, 30% van de opgewekte energie in Nederland zal worden afgeleid van hernieuwbare, gedeeltelijk gedecentraliseerde, energie bronnen. "

Enkele hoogtepunten:

• Fabrizio Barbaso, Adjunct-Directeur-Generaal, DG Energie van de Europese Commissie
  • Mark Dierikx, Directeur-Generaal voor Energie, Telecom en Mededinging bij het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie
  • Peter Molengraaf, Voorzitter van de Raad van Bestuur bij Alliander
  • Richard Schomberg, Voorzitter, IEC Smart Grid Strategic Group en verantwoordelijk voor EDF Group Smart Energy Standards
  • Gabriele Riedmann de Trinidad, Senior Vice-President Strategic Market Energy, Deutsche Telekom
  • Hans de Heer, Principal Consultant, KEMA
  • Ben van den Berg, Manager Program Office Smart Metering, Enexis
  • Henk van Elburg, Energy and Climate Change Agency
  • Mark Manders, Manager Metering  Competence Centre, Essent
  • Martijn van Glabbeek, Enterprise Architect, Vattenfall

Smart Homes in actie
De eerste voorbeelden van technologische oplossingen voor 'smart home' energiemanagement zullen op de Smart Homes 2011 conferentie, parallel gehouden aan Metering Europe tentoongesteld worden.  Anthony Pohl, project manager van Smart Homes 2011, zegt:  "een 'smart home' hebben betekent dat je verwarming, verlichting, beveiliging en overige slimme apparaten kunt beheren en je energieverbruik kunt regelen, zelfs wanneer je niet thuis bent.  De Duitse markt heeft in deze industrie ongetwijfeld het voortouw genomen."

Evenement data:

4-6 oktober 2011: conferentie & beurs