Microsoft sluit wereldwijd samenwerkingsverband met SWIFT, op weg naar het betalingenplatform van de toekomst

15 Sep, 2008, 21:29 BST Van Microsoft Corp.

WENEN, Oostenrijk, September 15 /PRNewswire/ --

- Microsoft verlengt verbintenis met SWIFT en verkrijgt het predikaat SWIFTReady Financial EAI voor 2008.

Microsoft Corp. heeft vandaag tijdens Sibos 2008 bekendgemaakt een wereldwijde samenwerkingsovereenkomst te sluiten met de Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication (SWIFT). De bekendmaking beduidt een nieuw, hoger niveau van nauwe samenwerking tussen de organisaties, waarbij ze gaan samenwerken om belangrijke voordelen voor bedrijven te realiseren en de implementatie van SWIFTNet voor klanten die gebruik maken van Microsoft-technologie te vereenvoudigen. Het is een wederzijdse overeenkomst op commerciële basis tussen de organisaties en zal nieuwe mogelijkheden scheppen voor financiële dienstverleners en middelgrote tot grote ondernemingen om snel en eenvoudig een aansluiting op SWIFT te verkrijgen.

(Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20000822/MSFTLOGO)

"De dynamiek van het financiële berichtenverkeer is volop in beweging nu instellingen kijken naar technologie als concurrerende onderscheidende eigenschap," aldus Amanda Westwood, internationaal hoofd van de klantenserviceafdeling van SWIFT. "SWIFT-klanten verlangen flexibele platforms voor berichtenverkeer die op kosteneffectieve wijze kunnen worden geïmplementeerd en geïntegreerd met hun bestaande systemen. De voortdurende inspanningen van Microsoft ter ondersteuning van SWIFTNet-integratie en SWIFTSolutions-partners dragen bij tot een verdere uitbreiding van deze oplossingen voor onze klanten, zowel binnen organisaties als daarbuiten. We verwachten dat ons wereldwijde samenwerkingsverband het verdere gebruik van SWIFT-connectiviteit en SWIFTSolutions in de toekomst zal bevorderen."

De ontwikkeling van een SWIFT-partnermilieu zal een belangrijk aspect vormen van het wereldwijde samenwerkingsverband. Microsoft biedt een solide en uiterst veilig fundament waarop een uitgebreide groep van vertrouwde branchepartners oplossingen voor SWIFT kan bouwen en implementeren en krachtigere oplossingen kan leveren aan klanten. Het leidt tevens tot een toename van de beschikbare opties voor de klant, waardoor deze beter kunnen concurreren dankzij de flexibelere en beter schaalbare oplossingen voor financieel berichtenverkeer.

Met zijn bewezen expertise op het gebied van betalingentechnologie, en als bewijs van haar blijvende toewijding aan zowel SWIFT als haar internationale partnermilieu, heeft Microsoft voor het vijfde achtereenvolgende jaar het predikaat SWIFTReady Financial EAI verkregen, ditmaal voor het jaar 2008, voor de BizTalk Accelerator for SWIFT, die zal worden opgenomen in Microsoft BizTalk Server 2009.

"We luisteren voortdurend naar de feedback van onze klanten, en wat we horen op de financiële dienstenmarkt van vandaag is dat hun blik gericht is op Microsoft, als gerespecteerd leider op het gebied van oplossingen voor betalingen, voor het leveren van verhoogde flexibiliteit in aanvulling op het kernaanbod van SWIFT," aldus David Vander, wereldwijd directeur bankzaken bij Microsoft. "Met BizTalk Accelerator for SWIFT maken we snelle en eenvoudige interoperabiliteit mogelijk tussen systemen van banken en betaalnetwerken. Op deze wijze dragen we ertoe bij dat klanten de best mogelijke oplossing krijgen voor hun zakelijke kwesties, ongeacht welke benadering tot betalingen ze hanteren. Microsoft blijft samenwerken met en investeren in een vertrouwde gemeenschap van partners om een milieu te ontwikkelen voor oplossingen voor het betalingenverkeer. Een aantal van deze partners is hier vertegenwoordigd op Sibos, met inbegrip van SWIFT, CashFac, DATALOG, Decillion, EastNets, Expertus, Fiserv NetEconomy, Nimbus, SAGA, SMA Financial, SunGard en XSP. En allemaal ondersteunen deze de ontwikkeling van innovatieve en kosteffectieve oplossingen die essentieel zijn voor het slagen van de missie, die belangrijke zakelijke voordelen bieden voor klanten en effectiever beantwoorden aan hun betalingsbehoeften wereldwijd."

Microsoft BizTalk Server 2009 met BizTalk Accelerator for SWIFT biedt financiële instellingen toegang tot een uitgebreid aanbod van SWIFT-oplossingen en ondersteuning van protocollen, met inbegrip van adapters voor SWIFTNet FileAct en InterAct, die zorgen voor connectiviteit tussen Microsoft BizTalk Server en het beveiligde IP-netwerk van SWIFT. Microsoft BizTalk Server 2009 bevat tevens functionaliteit voor bewaking van bedrijfsactiviteiten, waardoor operations managers en bedrijfsanalisten een beter inzicht krijgen in de transacties. Daarnaast biedt Microsoft BizTalk Server 2009 uitgebreide ondersteuning voor berichtherstel volgens ISO 20022, van het corrigeren van eenvoudige FIN-berichten tot het voldoen aan de vereisten van MX-berichten en Extensible Markup Language (XML)-berichten volgens ISO 20022.

"Met ruim 8200 klanten op dit moment voert Microsoft BizTalk Server de markten aan als oplossing voor connectiviteit voor ondernemingen. Het maakt integratie mogelijk van de diverse heterogene systemen, line-of-business-toepassingen, mainframes en handelspartners van onze klanten," aldus Robert Wahbe, vicevoorzitter van de Connected Systems Division bij Microsoft. "Microsoft BizTalk Server 2009 onderstreept onze toewijding tot de ISO 20022-standaards en zal het nog eenvoudiger maken voor Microsoft en haar partners oplossingen te bouwen voor SWIFT-connectiviteit."

In september 2008 heeft Microsoft tevens toegezegd te helpen bij het bevorderen van het gebruik van modellering, en haar toetreding bekendgemaakt tot de standaardisatiegroep OMG (Objects Management Group). Tot de standaarden van de OMG voor modellering behoren de Unified Modeling Language(TM) (UML(R)) en Business Process Modeling Notation (BPMN). Microsoft zal een actieve rol gaan spelen in de vele OMG-werkgroepen om bij te dragen tot een open dialoog binnen de branche, en te helpen bij de verdere ontwikkeling van de standaards om te kunnen voldoen aan de algemene behoeften van de klant. Deze ontwikkeling is een voortzetting van de serieuze toewijding van het bedrijf aan het gebruik van industriestandaards en stelt haar partners op het gebied van de financiële dienstverlening en haar klanten op den duur in staat nieuwe industrietransactiemodellen eenvoudiger te ondersteunen.

Over Financial Services van Microsoft

De Financial Services Group van Microsoft helpt financiële instellingen optimaal gebruik te maken van technologie voor het versterken van de effectiviteit van hun medewerkers om het zakelijke succes te bevorderen. We helpen onze klanten in het bankwezen, op kapitaalmarkten, in effecten en in verzekeringen bij het verwezenlijken van vier zakelijke doelstellingen: het ontwikkelen van relaties, het bevorderen van innovatie, het stroomlijnen van bedrijfsactiviteiten en het opbouwen van connecties. Om dit te verwezenlijken zijn onze producten en technologieën, en ons werk met vooraanstaande partners op het gebied van oplossingen, diensten en hardware, gericht op de kerngebieden waar we denken dat wij en onze partners een uitzonderlijke bijdrage kunnen leveren. Tot deze gebieden behoren adviesplatforms, kanaalvernieuwing, kernactiviteiten binnen het bankwezen, waardeketen voor assurantiën, beleggingsbeheer, risicobeheer en naleving, en betalingen. Voor meer informatie kunt u terecht op http://www.microsoft.com/financialservices.

Over Microsoft

Microsoft (Nasdaq: MSFT), opgericht in 1975, is wereldleider op het gebied van software, diensten en oplossingen die mensen en bedrijven helpen hun volledige potentieel te verwezenlijken.

Website: http://www.microsoft.com

BRON Microsoft Corp.