Mijlpaalstudie: Technische revolutie op reisgebied zorgt voor doorbraak in concurrerende barrières

30 Sep, 2010, 00:30 BST Van ETTSA (European Technology and Travel Services Association)

BRUSSEL, September 29, 2010 /PRNewswire/ -- Online-reizen en de technologie die de drijfkracht is achter de distributie van reizen heeft een revolutie in de Europese reisindustrie teweeggebracht en een sterke groei werd gehandhaafd ondanks moeizame economische omstandigheden, aldus een studie uitgevoerd door PhoCusWright, een autoriteit in deze bedrijfstak.

Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van ETTSA (European Technology & Travel Services Association) laat zien hoe de onafhankelijke distributie van reizen de prijstransparantie heeft gestimuleerd, wat het eenvoudiger heeft gemaakt voor consumenten om informatie te vergaren over prijzen van vluchten, hotels en andere reisproducten.

"Technologie heeft een revolutie in de distributie van reizen teweeggebracht en innovatie in de verkoop en in commerciële modellen losgemaakt, waarmee barrières in de concurrentie omlaag zijn gebracht. Het onderzoek legt de omvang van de transformatie in Europa bloot," zegt Tom Parker, secretaris-generaal van ETTSA, waarvan de leden onder andere bestaan uit online-reisagenten (OTA's) en globale distributiesystemen (GDS-en).

"Onze bedrijfstak heeft gigantische verbeteringen aangebracht in het zoeken naar en kopen van reizen, dankzij creatief gebruik van technologie en daarvan profiteren zowel verkopers als consumenten," aldus Parker. "De toekomst is zelfs nog rooskleuriger als we concurrentie kunnen handhaven."

Het onderzoek laat zien dat de onafhankelijke distributie van reizen zorgt voor een aanzienlijke hoeveelheid hoogwaardige werkgelegenheid in Europa. GDS-en hebben in Europa ongeveer 6000 mensen in dienst en OTA's ongeveer 13.000. Een kwart van deze werknemers is High Tech. Traditionele reisbureaus die gebruik maken van GDS-en om hun reisproducten te boeken, hebben ongeveer 300.000 reisdeskundigen in 27 EU-landen in dienst.

"We hebben in de laatste tien jaar in Europa een explosieve groei aan online-reisverkopen gezien en nu is het een fundamenteel onderdeel van het shoppen voor reizen," zei onderzoeker Douglas Quinby van PhoCusWright. "De bedrijfstak is tijdens de recessie een lichtpunt in de Europese economie geweest."

PhoCusWright was van mening dat internetboekingen het in 2009 beter deden dan de rest van het reiswezen, waarbij OTA's in de Europese Unie er het best voorstonden met 24 miljard Euro in 2009. De OTA's groeien vooral snel in de zogenaamde opkomende landen in Centraal- en Oost-Europa en zullen nog belangrijker worden als antwoord op de vraag naar meer regionale en internationale reismogelijkheden.

"De waarde van onze bedrijfstak werd duidelijk met de crisis van de vulkanische as, toen we duizenden gestrande reizigers terug naar huis hebben geholpen," zei Tom Parker. "Het wierp ook licht op het aantrekkelijke vooruitzicht om technologie te gebruiken om het volledige potentieel van het Europese spoorwegennetwerk te benutten."

"Pogingen van sommige luchtvaartmaatschappijen om de distributie via tussenpersonen te ontmoedigen, bundelaanbiedingen ongedaan te maken en aanvullende kosten te verdoezelen, zijn een bedreiging voor prijstransparantie," concludeert Tom Parker. "Dit onderzoek zou beleidsmakers moeten motiveren om beter te kijken naar consumentenbescherming en de EU-richtlijnen voor reispakketten en de rechten van vliegreizigers uit te breiden."

Persbriefing via WEBEX op 30 september 2010 van 13:00 tot 14:15 CET: http://tinyurl.com/ETTSAwebcast

Het is het doel van ETTSA om eerlijke concurrentie te ondersteunen en te bevorderen en om reële keuzen voor consumenten na te streven en te realiseren in de distributie van reizen. Leden van ETTSA zijn onder andere Global Distribution Systems (GDS) en online reisagenten (OTA's) in Europa. Het ETTSA onderzoek is te vinden op http://www.ettsa.eu

BRON ETTSA (European Technology and Travel Services Association)