Mobiel bankieren zal microfinanciering ingrijpend veranderen

05 Mei, 2008, 03:00 BST Van CGAP

WASHINGTON, May 5 /PRNewswire/ --

- CGAP constateert dat de huidige marktsituatie betekent dat voordelen voor de armen nog een paar jaar op zich zullen laten wachten

Een nieuw rapport van de wereldorganisatie voor microfinanciering, CGAP, voorspelt dat - als de marktsituatie rijp is - mobiel bankieren veel arme mensen kan bereiken, mensen die nu nog buiten het formele financiële systeem vallen. De "Eerste Ervaringen met Kantoorloos Bankieren" roept op tot het ontwikkelen van betalingssystemen die samen kunnen werken, praktische en op risico gebaseerde benadering van regelgeving en gedeelde netwerken van tussenpersonen die met contant geld werken.

"Marktkrachten doen de onkosten dalen. In de Filippijnen hebben wij geconstateerd dat een transactie via een GSM telefoon of bij een bankautomaat, een vijfde kost van een bezoek aan een kantoor van een bank", zei Gautam Ivatury, manager van het Technology Program van CGAP en medeauteur van het rapport. "Wereldwijd schatten wij dat minder dan één op de tien mobiele bankklanten arm zijn, voor het eerst met een bank werken, of meer doen dan alleen maar betalingen en overboekingen."

Betalingen en overboekingen van geld zijn de meest gebruikte mobiele financiële diensten. En daar zijn veel redenen voor, zo constateert het rapport. Vooral bedrijven die mobiele telefonie leveren willen liever van betalingsdiensten verkopen, omdat dit beter past in traditionele inkomensmodellen. Deze diensten zullen het ook minder waarschijnlijk maken dat telefoonbedrijven in conflict komen met de regels die voor banken gelden.

"Wat betreft het bereiken van arme mensen die buiten de formele financiële sector leven - de werkelijkheid van bankieren via mobiele telefoons komt niet overeen met het potentieel, laat staan alle tamtam daarover, tenminste nog niet", zei Ignacio Mas, adviseur van CGAP en medeauteur van het rapport. "Wij zien dat er kansen zijn weggelegd voor aanbieders van diensten die snel in actie komen en nieuwe producten creëren, vooral als zij gedeelde netwerken kunnen opzetten tussenpersonen die met contant geld werken om die 'laatste kilometer' van het leveren van diensten te overbruggen."

Het rapport constateert dat in gevallen waar marktcondities niet de ontwikkeling bevorderen van meer bankdiensten, zoals krediet en sparen, er een rol is weggelegd voor politici en mensen die pleiten voor meer financiële toegangsmogelijkheden.

Het rapport "Early Experience with Branchless Banking" zal gepresenteerd worden op de GSMA Mobile Money topconferentie in Cairo en is online beschikbaar op http://www.cgap.org.

CGAP (The Consultative Group to Assist the Poor - De Consultatiegroep om de Armen te Helpen) is de voornaamste hulpbron voor het bevorderen van microfinanciering. CGAP biedt de financiële sector, regeringen en investeerders objectieve informatie, meningen van deskundigen en vernieuwende oplossingen om arme mensen overal in de wereld meer toegang te geven tot financiering.

Web site: http://www.cgap.org

BRON CGAP