Nederlanders kopen na Duitsers, Amerikanen en Britten meeste domeinen

28 Feb, 2012, 10:00 GMT Van Sedo GmbH

KEULEN, Duitsland, February 28, 2012 /PRNewswire/ --

De handel in geregistreerde domeinnamen is in 2011 vergeleken met 2010 op een stabiel niveau gebleven. Sedo verkocht in 2011 ongeveer 40.000 domeinnamen voor een totaalbedrag van € 60 miljoen. .nl neemt een indrukwekkende 8e plaats in van de meest verkochte TLD's. Nederlanders kopen na Duitsers, Amerikanen en Britten de meeste domeinnamen. Dit blijkt uit de domeinstudie van 2011 die Sedo zojuist heeft vrijgegeven.

Als basis zijn de verkoopcijfers van Sedo gebruikt. Meer informatie: http://www.sedo.nl/presse/domeinstudie_2011.pdf

Highlights:

• Afgelopen jaar werden via Sedo 39.951 domeinnamen tegen een totaalbedrag van €60.583.776 verkocht.
  • 44% van alle verkochte TLD's was een .com, gevolgd door .de (18%) en co.uk (6%). De .nl extensie bevindt zich van de totaal 160 verkochte extensies op de 8e plaats.
  • De gemiddelde verkoopprijs bedroeg €1.516 in 2011 (vergeleken met €1.748 in 2010). De gemiddelde verkoopprijs van een .nl lag op €1.064, vergeleken met €1.686 in 2010.
  • Het aantal verkochte .nl domeinnamen steeg met 30% van 445 domeinen in 2010 naar 578 in 2011.
  • De meeste domeinnamen werden aangekocht door Duitsers, Amerikanen en Britten , gevolgd door Nederlanders.
  • De domeinnaam gambling.com werd in 2011 tegen het hoogste bedrag verkocht ($ 2,5 miljoen). De domeinnaam krant.nl was de duurste .nl (€35.000).

"De .nl werd in 2011 bijna 600 keer via Sedo verkocht. Maar ook.com en .eu werden door veel Nederlanders aangekocht. Alleen in Duitsland, USA en UK kocht men meer domeinen" zegt Lianne van Hoorn, Sedo's Regional Manager Benelux. "Deze landen worden vanuit een eigen kantoor bedient. Nederland wordt door één persoon vanuit Keulen bedient en daarnaast is Sedo's website  niet in de Nederlandse taal beschikbaar. De Nederlandse markt is een sterke markt waar de komende jaren nog groei te verwachten is".

Lianne van Hoorn, Sedo
lianne.vanhoorn@sedo.com