Nederlands Stopaq verslaat Canadese multinational in strijd om patent

04 Maa, 2011, 15:58 GMT Van STOPAQ

STADSKANAAL, Nederland, March 4, 2011 /PRNewswire/ --

- Juridisch gevecht over nieuwe afsluitingstechniek voortgezet in Duitsland

Gisteren gaf de voorzieningenrechter van de rechtbank in Den Haag de privéonderneming Stopaq B.V. gelijk op alle punten in een geschil met Canusa over de groen gepatenteerde visco-elastische anti-corrosieve coating- en sealingtechnologie van Stopaq.

Canusa, dat deel uitmaakt van de Canadese beursgenoteerde onderneming ShawCor, beweerde voor de rechtbank dat het twee nieuwe Wrapid Bond producten (RB-11 en RB-22) op de Vlaamse markt wou brengen. Het vroeg aan de rechter om Stopaq te doen aanvaarden dat die producten buiten de omvang van hun patenten vielen en hen te beletten opmerkingen te maken over dat die producten hun patenten in Nederland zouden schenden.

De rechter wees alle verzoeken van Canusa af en was van oordeel dat Canusa de bewering dat Stopaq gedreigd had om toe te zien of Canusa of diens klanten in Nederland haar patenten zouden naleven, niet voldoende gestaafd had. De huidige processen voor het overtreden van patenten tegen Canusa in Duitsland zijn niet te vergelijken met een dergelijke dreiging in Nederland. Het gerecht oordeelde verder dat Stopaq niet wettelijk verplicht is om te verklaren dat Canusa's zogenaamde nieuwe producten de patenten van Stopaq niet schenden.

Dhr. J.F. Doddema, CEO van Stopaq zei na de overwinning het volgende: "Natuurlijk zijn we tevreden met het vonnis. De rechtbank wees nadrukkelijk de poging van Canusa af om onze wettelijke bescherming uit te schakelen en ons te dwingen hun zogenaamde nieuwe producten te aanvaarden, terwijl we niet eens weten of die producten zelfs in commerciële vorm bestaan. Ze probeerden ons gewoon af te leiden van het proces over patentovertreding dat in Duitsland loopt. We zijn nog steeds heel zeker van onze zaak." De rechtszaak van Stopaq rond de patentovertreding van Canusa, waarin Stopaq beweert dat de Wrapid Bond producten van Canusa een inbreuk zijn tegen de gepatenteerde visco-elastische coating- en sealingtechnologie, komt voor de Duitse patentrechtbank in Mannheim.

BRON STOPAQ