Nederlandse zonne-energieondernemers succesvol in buitenland

06 Maa, 2009, 08:20 GMT Van SolarPlaza

ROTTERDAM, Nederland, March 6 /PRNewswire/ --

- Zonne-energieconferentie 'The Solar Future' op 22 april in Rotterdam laat Nederlandse successen in buitenland zien

Het Nederlandse bedrijf SolarPlaza haalt succesvolle Nederlandse zonne-energieondernemers uit de hele wereld naar Rotterdam op 22 april. De eerste grote Nederlandse zonne-energieconferentie van deze eeuw is getiteld 'The Solar Future - Investeren in zonne-energie. Wat gebeurt er in de rest van de wereld?'. Doel van de conferentie is inzicht te bieden in de internationale ontwikkelingen en te inspireren.

Sinds 2004 is Nederland steeds verder achterop geraakt in de zonne-energie. Nederland bezet op dit moment een vijftiende plek in Europa als het gaat om geïnstalleerd vermogen. Toch zijn er een groot aantal Nederlanders actief in de internationale zonne-energiemarkt. "Nederlanders zijn ondernemers in hart en nieren, je komt ze overal in de wereld tegen" aldus J. Trip van Solarplaza, zelf actief op de internationale zonne-energiemarkt. Internationale bedrijven die zullen spreken op de conferentie zijn o.a. Good Energies, First Solar, Solarfun en Ecostream.

Good Energies, het investeringsvehikel waar de familie Brenninkmeijer (C&A) een belang in heeft, is zeer succesvol gebleken met hun investeringen in verschillende zonne-energieproducenten. Via de belangen in Q-cells, 's werelds grootste zonnecelfabrikant, en de Chinese producenten van zonnepanelen Trina Solar en Solarfun zijn tientallen miljoenen euro's verdiend.

Het Amerikaanse First Solar is een van 's werelds grootste producenten van zonnepanelen. Het afgelopen kwartaal bereikte dit bedrijf als eerste de magische mijlpaal van minder dan 1 US$ productiekosten per wattpiek. De productie nadert dit jaar de 1000 Megawatt en wordt de komende jaren fors uitgebreid. De Nederlandse directeur New business development voor o.a. Azië zal een beeld schetsen van verdere kostendalingen en rendementsverbeteringen. Het Nederlandse bedrijf Ecostream, onderdeel van Econcern, is wereldwijd leverancier van turnkey zonne-energiesystemen en -projecten. Het bedrijf bouwt grote zonne-energiecentrales in diverse Europese landen. Kort geleden sloten zij een langetermijncontract met First Solar voor de levering van 4 miljoen dunne-film zonnepanelen voor de periode 2008-2012.

Solarfun is een top-10 producent van zonnepanelen gevestigd in China. Het bedrijf heeft een Nederlandse CEO, die in Rotterdam laat zien hoe zijn bedrijf succesvol hoge kwaliteitspanelen produceert.

De thema's van de conferentie zijn: technologie, industrie, markt, investeren en langetermijnvisie. Naast bovengenoemde bedrijven zullen nog andere succesvolle zonne-energieondernemers en experts zoals Prof. Wim Sinke (ECN) hun bijdrage leveren.

BRON SolarPlaza