Nieuw rapport: de groenen, bonden, en de markt lijken samen te spannen voor introductie groen protectionisme

06 Aug, 2010, 01:29 BST Van Institute of Public Affairs

MELBOURNE, Australië, August 6, 2010 /PRNewswire/ --

- Effect is hogere consumentenprijzen en nadelen voor schade voor producenten in de derde wereld

"Inspanningen door belangengroepen, de markt, en groene groepen ter introductie van handelsrestricties op toiletpapier brengt de kosten voor levensonderhoud voor de gewone Australiër omhoog", zegt Tim Wilson, directeur van de afdeling intellectueel eigendom en vrije handel aan het Institute of Public Affairs vandaag.

(Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20100804/DC46284LOGO)
    (Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20100804/DC46284LOGO)

Wilsons opmerkingen volgen op de publicatie van zijn nieuwe rapport, getiteld Green Excuses: Collusion to Promote Protectionism? (http://sustainabledev.org/wp-content/uploads/2010/08/100805-REPORT-Green-exc uses-Collusion-to-promote-protectionism.pdf). Dit rapport bespreekt de steeds meer rechtlijnige berichten en activiteiten van de markt, bonden, en groene groepen om rechtvaardiging te zoeken op milieugebied zodat Australië het protectionisme weer introduceert.

"Buitenlandse groene groepen, de markt, en bonden werken samen om groen protectionisme aan te zwengelen dat de kosten voor het levensonderhoud zal doen stijgen. Het lijkt erop dat dit nu ook aan de orde is in Australië", zegt Wilson.

"Groene groepen willen minder bosbouw in de derde wereld. De markt wil dat groen protectionisme het volume aan concurrerende import omlaag brengt. Bonden willen dat groen protectionisme een eind maakt aan import zodat werknemers hun duurbetaalde baan kunnen houden. Maar dit gaat allemaal ten koste van de consument."

Voorbeelden zijn:
    - De Wake Up Woolworths! campagne, primair betaald door het CFMEU om
      Woolworths zo ver te krijgen dat het bedrijf stopt met het gebruik van
      pulp en papier geïmporteerd uit Azië voor zijn particuliere merk
      papierproducten Select.
    - Gerechtelijke stappen door papierfabrikanten voor handelsrestricties
      tegen import
    - De donatie van $28.000 door de CFMEU aan de Zuid-Australische divisie
      van de Australische Labourpartij ten tijde van de bekendmaking van deze
      partij zich in te spannen om bepaalde houtimport te verbieden.

"Het effect van protectionisme is altijd hetzelfde - gevestigde marktbelangen halen meer winst uit de consument omdat er minder concurrentie is."

"De laatste dertig jaar is Australië bezig geweest de protectionistische muur af te breken. Bonden, de markt en groene groepen proberen nu met milieuvriendelijke argumenten deze muur weer op te bouwen."

"Inspanningen vanuit protectionisme helpen ons eraan herinneren dat de markt niet altijd een goede vriend is van de vrije markteconomie", voegt Wilson toe.

Green Excuses: Collusion to Promote Protectionism? (http://sustainabledev.org/wp-content/uploads/2010/08/100805-REPORT-Green-exc uses-Collusion-to-promote-protectionism.pdf) is te vinden op http://www.sustainabledev.org & http://www.ipa.org.au

Video's over de conclusies van het rapport staan op http://www.sustainabledev.org

BRON Institute of Public Affairs