Nieuwe klinische gegevens over oraal kankergeneesmiddel REVLIMID, voorgesteld op twee belangrijke internationale medische vergaderingen, melden verschuiving in behandelingsmodel voor behandeling van patiënten van alle leeftijden en in alle fasen van Multiple Myeloma

07 Jun, 2007, 09:00 BST Van European Myeloma Platform

WENEN, Oostenrijk, June 7 /PRNewswire/ --

Het European Myeloma Platform (EMP) verwelkomt de nieuwe onderzoeksgegevens van een fase III-studie van de Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG 4A03) die eerder deze week voorgesteld werden op de vergadering van de American Society of Clinical Oncology (ASCO) in Chicago, Illinois, en de klinische voordelen aantoonde van het gebruik van REVLIMID met verlaagde dosissen van het steroïde dexamethasone. Bijkomende informatie die REVLIMID beoordeelt in zowel nieuwe patiënten met multiple myeloma en patiënten met recidieve / refractaire multiple myeloma wordt later deze week voorgesteld op de vergadering van de European Hemotology Association in Wenen, Oostenrijk.

Op basis van de bevindingen van deze gegevens namen vooraanstaande myeloma-onderzoekers uit de Verenigde Staten en Europa onlangs deel aan een vergadering van het Myeloma Forum, georganiseerd door de International Myeloma Foundation (IMF), waar ze het uitvoeren van bijkomende medische studies bespraken die nieuwe orale therapieën en combinaties van therapieën beoordelen zonder eerst stamceltransplantaties aan te bieden, wat momenteel standaard is bij het behandelen van nieuwe patiënten met multiple myeloma.

"De EMP verheugt zich op de mogelijke impact die een oraal kankergeneesmiddel zoals REVLIMID kan hebben op de behandeling van patiënten met multiple myeloma," zei Dr Rolf Pelzing, vice-voorzitter van EMP. "We werken samen met de EMEA om deze orale therapie zo snel mogelijk beschikbaar te maken voor patiënten in Europa zodat onze medepatiënten met multiple myeloma voordeel kunnen halen uit deze veelbelovende nieuwe behandeling."

De aanvankelijke bevindingen van de ECOG-studie werden begin april gemeld toen het onderzoek vroegtijdig werd stopgezet nadat onderzoekers ontdekten dat patiënten die REVLIMID kregen met een lage dosis dexamethasone (LDD) na één jaar een overlevingspercentage van 96 procent hadden in vergelijking met 87 procent bij patiënten die REVLIMID kregen met de standaard hoge dosis van het steroïde dexamethasone.

Op de EHA vergadering later deze week worden ook gegevens voorgesteld van een ander oraal behandelingsregime dat REVLIMID beoordeelt in combinatie met melfalan en prednison in oudere patiënten waarin net multiple myeloma is vastgesteld. De huidige standaard voor behandeling van oudere patiënten met myeloma heet MPT of melfalan-prednison-thalidomide en onderzoekers zullen ook het voordeel van het gebruik van REVLIMID in deze patiëntengroep bespreken.

Multiple myeloma is een zeldzame vorm van kanker van plasmacellen. Het is de tweede meest voorkomende bloedkanker die in Europa meer dan 80.000 mensen treft en op een bepaald moment naar schatting wereldwijd 750.000 mensen treft. Myeloma is ongeneesbaar, maar de overlevingsduur en de leefbaarheid verbetert aanzienlijk. De leiders van vandaag de dag geloven dat nieuwe orale kankergeneesmiddelen leveranciers van gezondheidszorg de nodige middelen bieden om van multiple myeloma een chronisch beheerde ziekte te maken.

De combinatie van REVLIMID/dexamethasone is goedgekeurd voor gebruik in de Verenigde Staten door de Food & Drug Administration (FDA) voor patiënten die minstens één keer in therapie zijn geweest en in Europa is momenteel een gelijkaardige goedkeuring lopend bij het European Medicines Agency (EMEA). EMP nam reeds verschillende keren deel aan vergaderingen met de EMEA om de belangen van myelomapatiënten te behartigen en werkt momenteel samen met het agentschap om aan patiënten geadresseerde documenten te herzien binnen het kader van marketinggoedkeuring en verlenging van aanvragen voor geneesmiddelen.

EMP is een Europese beschermingsorganisatie voor hulpgroepen van myelomapatiënten. Overeenkomstig het karakter van haar oorspronkelijke drijfveer "Patiënten voor Patiënten", is dit de enige pan-Europese organisatie voor myelomapatiënten die door patiënten en hun familieleden beheerd wordt voor andere patiënten.

Neem voor meer informatie contact op met:
    Dr. Rolf Pelzing
    +49-2151-305170