Nieuwe Poolse krant 'PoPolsku' vandaag van start in België

19 Sep, 2008, 10:00 BST Van PL Mediagroup

TILBURG, Nederland, September 19 /PRNewswire/ --

- Uitbreiding naar België onderschrijft succesformule van dé krant voor de migrerende Pool in Europa

PL Mediagroup B.V., uitgever van de gratis Poolse krant PoPolsku, maakt bekend dat PoPolsku vandaag voor het eerst ook in België verkrijgbaar is. PoPolsku is de eerste gratis weekkrant en website voor de Poolse gemeenschap in Europa. Letterlijk vertaald betekent PoPolsku: 'op z'n Pools', een uitdrukking waarvan iedere Pool de betekenis kent en die de basis vormt voor de unieke formule van de krant. PoPolsku is in maart dit jaar van start gegaan in Nederland en daar binnen relatief korte tijd uitgegroeid tot het meest geraadpleegde medium voor Poolse mensen. Na deze succesvolle start in Nederland, is een uitbreiding naar België voor de uitgever een logische eerste stap in de Europese uitrol van het medium.

Op dit moment verblijven er naar schatting ruim 100.000 Polen, al dan niet tijdelijk, in België. Met de lancering van een Belgische editie, biedt PoPolsku deze Poolse gemeenschap in België, actueel nieuws en entertainment in hun moedertaal. Vanaf vandaag wordt PoPolsku iedere vrijdag in een oplage van 25.000 exemplaren landelijk verspreid op ruim 200 geselecteerde distributiepunten, waaronder Brussels Airport (Zaventem), detachering- en uitzendbureaus, horecagelegenheden, winkels in Poolse artikelen en plaatsen waar Polen gehuisvest zijn. De krant wordt uitgegeven op tabloidformaat en geeft wekelijks een objectieve weergave van het belangrijkste Pools, lokaal en wereldnieuws, aangevuld met een aantal vaste rubrieken waaronder sport, cultuur en horoscoop. Zeventig procent van het nieuws komt uit Polen en de rest van de wereld, dertig procent betreft nieuws van Belgische bodem.

PoPolsku is niet alleen een gratis weekkrant. De krant maakt deel uit van een crossmediaal nieuwsplatform dat naast de printeditie bestaat uit een complementair nieuwsportaal http://www.popolsku.eu. Dit nieuwsportaal fungeert als informatiebron en ontmoetingsplek en biedt een thuishaven voor Poolse migranten in heel Europa.

"Het doel van PoPolsku is enerzijds Poolse mensen in Europa toegang te bieden tot een medium in hun vertrouwde moedertaal, en anderzijds de lokale overheid en het bedrijfsleven een platform te bieden om met de Poolse inwoners van hun land te communiceren", aldus dhr. Huug Duin, algemeen directeur PoPolsku Benelux BV. "Onze krant brengt voor de Poolse gemeenschap het vaderland dichterbij, maar bevordert tegelijkertijd de integratie in de samenleving door hen te informeren over het verblijfsland", concludeert Duin.

In combinatie met de Nederlandse uitgave, heeft PoPolsku op dit moment een totale oplage van 75.000 exemplaren. Gebaseerd op de ervaringen in Nederland, zal de krant met deze oplage iedere week meer dan 150.000 Poolse lezers in Nederland en België bereiken. Voor de volgende stap in de Europese uitrol van PoPolsku richt PL Mediagroup zich in eerste instantie op Luxemburg en later dit jaar op Spanje.

BRON PL Mediagroup