Norkom kondigt 53% toename in inkomsten en 50% toename in EBITDA aan voor eerste half jaar, eindigend op 30 september 2007

13 Nov, 2007, 21:11 GMT Van Norkom Technologies Limited

DUBLIN, Ierland, November 13 /PRNewswire/ -- Norkom kondigde vandaag een toename van 53% in inkomsten aan naar 17,6 miljoen euro en een verbetering van 50% in EBITDA (omzet voor aftrek van rente, belastingen, devaluatie en afschrijving) naar 3,1 miljoen euro voor de eerste zes maanden van 2007, eindigend op 30 september 2007. Tijdens deze periode werd op 31 juli 2007 Digital Harbor overgenomen voor 26,7 miljoen Euro (36,5 miljoen $US - exclusief overnamekosten). De Group heeft zijn eerder genoemde M&A-strategie uitgevoerd, en is tegelijkertijd doorgegaan met het leveren van een sterke vitale inkomstengroei van 45% in 2007. Dit resulteerde in het binnenhalen van 19 nieuwe klanten in 2007, van wie er negen afstammen van de vitale groei gecombineerd met tien klanten die van Digital Harbor komen, hoofdzakelijk van de Amerikaanse top van de financiële dienstverleningssector.

Norkoms sterke prestatie heeft bijgedragen tot een goed verkoopsucces, voornamelijk in Noord-Amerika. Maar ook de inkomsten van het Aziatisch-Pacifisch gebied is er in deze periode aan toegevoegd.

Het bedrijf vermeldt de volgende belangrijkste financiële hoogtepunten:

- Inkomsten omhoog met 53% naar 17,6 miljoen euro (2006: 11,5 miljoen euro);

- Bruto winstmarge toegenomen tot 66% (2006: 65%);

- EBITDA omhoog tot 50% naar 3,1 miljoen euro (marge van 18%) (2006: 2,1 miljoen euro, marge van 18%);

- Aangepaste EPS omhoog tot 54% naar 3,35 cent (2006: 2,17 cent);

- Netto cashbalans op 30 september 2007 21,7 miljoen euro (2006: 26,4 miljoen euro);

- Succesvolle plaatsing die 15,5 miljoen euro opbracht voor de gedeeltelijke overnamefonds van Digital Harbor voor 26,7 miljoen euro (36,5 miljoen $US);

- Netto cashinkomsten van bedrijfsactiviteiten naar 3,0 miljoen euro (2006: 1,7 miljoen euro).

Belangrijkste zakelijke hoogtepunten voor dit half jaar waaronder:

- Norkom nam Digital Harbor over in juli 2007 en leverde tevens zijn strategie van vitale groei met winst af.

- Volgend op een herziening van Digital Harbors bedrijf heeft Norkom een overeenkomst gesloten met de oprichter van Digital Harbor om de overheidsactiviteiten in een aparte entiteit onder te brengen, waarin Norkom een investering zal doen van 2,15 miljoen euro (3,15 miljoen $US).

- Norkoms marktfranchise blijft groeien met 19 nieuwe klanten die zijn toegevoegd in deze periode, waaronder Washington Mutual, Union Bank of California, Permanent TSB, Westpac, Bendigo Bank en St George.

- Norkom ontwikkelt zijn partnerkanaalstrategie en heeft in deze periode nieuwe relaties gevestigd met IBM, eFunds en Bearing Point en voegt deze toe aan bestaande relaties met Capgemini en Accenture.

- Norkom heeft marktherkenning bereikt als een effectieve leverancier van ondernemingsbrede financiële strafmanagementoplossingen volgens de analisten van Gartner.

Norkoms CEO Paul Kerley had het volgende commentaar op de resultaten:

"Wanneer we onze intrede deden op publieke markten, formuleerden we een strategie waarin we sterke vitale groei met winst leverden terwijl we de aanvullende overnamegroei nastreefden. We zijn erg verheugd met de vooruitgang die we hebben geboekt met deze strategie tijdens deze financiële periode. Een sterke financiële prestatie werd in al onze regio's bereikt op een moment dat het bedrijf betrokken was bij nieuwe groeimarkten, een complexe overname afrondde en meer fondsen wierf op de publieke markten. In de afgelopen paar jaar heeft Norkom stevig geïnvesteerd in de uitbreiding van het senior management over al onze markten om de vitale en overnamestrategie die we zouden nastreven, te kunnen opvangen. Het is goed te zien dat we nu de vruchten van deze investeringen kunnen plukken. Dergelijk succes is tastbaar bewijs dat onze strategie werkt, aangezien we onze positie consolideren als een wereldwijde marktleider en erkenning winnen als een leverancier van innovatieve ondernemingsbrede financiële straf- en nalevingoplossingen, gewijd aan de financiële dienstverleningssector."

De wereldwijde markt voor financiële straf- en nalevingoplossingen blijft groeien met een geschatte 24% per jaar, een toename van 480 miljoen $US in 2007 naar 917 miljoen $US in 2010. Deze groei wordt gevoed door een aantal factoren waaronder een toename in internationale financiële reguleringen tegen het witwassen van geld en financiële maatregelen tegen terrorisme. Een voorbeeld hiervan is de introductie van de derde EU-wet over het witwassen van geld, dat op 15 december dit jaar van kracht gaat. Daarnaast resulteerde de wereldwijd strengere afdwinging van dergelijke regels in meer dan 222 miljoen $US aan opgelegde boetes aan 20 instituten voor het niet voorkomen van witwassen van geld in de afgelopen twee jaar. Boven op deze boetes is de werkelijke impact op deze organisaties vele malen groter vanwege kosten die geassocieerd worden met operationele verstoring, beschadiging van het imago en bedrijfsschadevergoedingen.

Norkoms strategie richt zich op het leveren van eindoplossingen aan klanten, financiële straf- en nalevingoplossingen aan ondernemingen, die worden ondersteund door een gezamenlijke technologische infrastructuur. Deze infrastructuur maakt het mogelijk het gebruik van de oplossing te ontwikkelen in lijn met zowel markt- als bedrijfsbehoeften. Onze benadering stelt de technologische investeringen van onze klanten veilig, verhoogt de effectiviteit van hun operaties en beschermt hen tegen escalerende verliezen aan fraude. De mogelijkheid van Norkoms oplossingen om invloed te hebben op financieel verlies terwijl operationele kosten verminderen, is aantrekkelijk voor een markt, waar een geschatte 84% van de totale kosten toe te schrijven is aan administratie- en personeelskosten. Industrieanalisten voorspellen dat technologieën zoals die van Norkom, dit probleem kunnen aanpakken en operationele kosten kunnen verminderen met jaarlijks 15%.

BRON Norkom Technologies Limited