Norkom Technologies neemt Europese risk management firma DATA4s over

17 Nov, 2004, 09:35 GMT Van DATA4s NV

DUBLIN, Ierland, November 17 /PRNewswire/ --

- Consolidatie van de twee Europese spelers bevestigt Norkom's positie als dé Europese leverancier van 'risk management, compliance & financial crime' oplossingen voor de financiële dienstverlening.

Norkom Technologies en DATA4s kondigen vandaag de overeenkomst aan waarbij Norkom alle aandelen van DATA4s overneemt. De voorwaarden van de overeenkomst stipuleren dat de overname voornamelijk is gefinancieerd door de uitgifte van nieuwe aandelen Norkom. De nieuwe gecombineerde entititeit zal onder Norkom naan en identiteit actief zijn. De transactie voegt twee bedrijven met goede prestaties samen op het gebied van enterprise risk management en compliance software, met producten, distributie-kanalen en talent, die in hoge mate complementair zijn.

"Het samenvoegen van twee toonaangevende Europese spelers binnen deze acquisitie bevestigt Norkom's toppositie in de Europese markt voor risk management, fraude en compliance technologie. De kracht en diepte van de DATA4s organisatie geeft een basis waarop Norkom een nog steviger positie kan verwerven op het Europese vasteland", aldus Paul Kerley, CEO van Norkom Technologies. "Gegeven de synergie tussen de beide bedrijven - aanvullende technologie, ervaren management teams en marktpenetratie - is dit een typische acquisitie waarbij beide bedrijven gezamenlijk meer winst genereren dan de beide onderdelen in isolatie," voegt Paul Kerley toe.

Norkom's overname van DATA4s onderschrijft de doelstelling van Norkom om zijn Europese klanten een partner organisatie te bieden die niet alleen dichtbij is, maar ook in diverse taalgebieden grootschalige productimplementaties doorvoert bij toonaangevende klanten. De gecombineerde klantenlijst omvat vele van de top Europese financiële dienstverleners, waaronder Allied Irish Bank, Fortis Bank, HSBC, KBC Bank, National Australia Bank Europe, Rabobank en VISA Europe.

"Het verheugt ons zeer om deel te worden van het Norkom team, en we vinden dit een perfecte combinatie vanuit een product en markt perspectief", zegt Herman Verrelst, voorheen DATA4s' Chief Executive Officer, die toe zal treden tot het executive team van Norkom als Director of European Operations. "De wereldwijde markt voor risk management software in de financiële dienstverleninng wordt geschat op EUR 4 miljard wereldwijd en groeit snel gezien de nieuwe regelgeving op het gebied van terrorismebestrijding. Financiële dienstverleners op het vasteland van Europa zijn uniek vanwege de speciale eisen om pan-Europese en lokale regelgeving te combineren. Daarnaast is er een groeiende behoefte aan technologie die uniform over meerdere kanalen inzetbaar is en zowel fraudedetectie op krediet-, als debetkaarten, ATM, cheques en rekening courant en internet banking omvat. DATA4s versterkt het Norkom product portfolio aanzienlijk en voegt expertise toe die het expansieplan in deze versnellende markt ondersteunt."

De DATA4s organisatie zal blijven functioneren vanuit het kantoor in België; de naam wordt gewijzigd in Norkom Europe. Er zullen geen wijzigingen op operationeel niveau plaatsvinden. Het huidige groeiniveau van de markt vraagt zelfs verdergaande investeringen en zal leiden tot een toename in het personeelsbestand bij beide vestigingen. De producten van beide firma's worden verder ontwikkeld en ondersteund en zullen over een periode van 12 tot 18 maanden volledig geïntegreerd worden in één gezamenlijke oplossing.

About Norkom Technologies

Norkom Technologies is a European leader in Risk Management and Compliance software to detect and combat different types of financial crime for the Retail Banking, Insurance and Investment Banking sector. Based on Norkom's award winning technology platform, Alchemist(TM), application areas include anti money laundering, cheque and debit/credit card fraud, identity theft, and the illegal transfer of funds to named individuals and organisations.

Alchemist uses intelligence driven transaction monitoring techniques and advanced analytical capabilities to generate insights on customer and channel behaviour. It includes full response management capability based on a sophisticated decisioning environment, thus providing a link between Analysis and Action(tm).

Founded in 1998, Norkom has operations in Ireland & the UK, continental Europe, USA and Canada. Customers include HSBC Bank, Bank of Montreal Financial Group, Allied Irish Bank and other global financial institutions and organizations. For further information see www.norkom.com.

BRON DATA4s NV