Novozymes Breidt Productenlijn uit met Effectief Biologisch Insecticide tegen Teken en Ziekte van Lyme

02 Okt, 2006, 23:27 BST Van Novozymes

SALEM, Virginia, October 2 /PRNewswire/ --

- Bedrijf rondt aankoop Earth Biosciences, Inc. uit Connecticut af

Novozymes heeft vandaag aangekondigd dat het een natuurlijk insecticide heeft aangekocht, dat de ziekte van Lyme tot stilstand kan brengen doordat het de teek, een van de dragers van de ziekte, onder controle kan houden. De aankoop van het insecticide was een onderdeel van de recente aankoop van Earth Biosciences, Inc. (EBS), die op 30 september 2006 afgesloten is. Novozymes zal EBS in zijn ROOTS (R) Plant Care Group opnemen.

De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door een bacteriële ziekteverwekker, en wordt door teken op mensen overgedragen. De besmettelijke ziekte, die artritis, neurologische en hartproblemen kan veroorzaken, is vooral wijd verspreid in de noordoostelijke staten en het middenwesten van de Verenigde Staten en in Europa.

Door deze transactie kan Novozymes twee nieuwe alternatieve pesticidetechnologieën aan zijn productenlijn toevoegen. Hieronder vallen het insecticide Metarhizium anisopliae en het fungicide Bacillus subtilis, allebei micro-organismen die in de natuur voorkomen. Bij de Metarhiziumlijn hoort ook een volledig registratiepakket van goedgekeurde Mileube-schermingsinstanties in de Verenigde Staten. De lijn is ook in Europa goedgekeurd. Dit nieuwe insecticide is op het ogenblik goedgekeurd voor het bestrijden van teken buitenshuis en veel voorkomende maar ongevaarlijke schadelijke insecten zoals de gegroefde lapsnuitkever, een geduchte plaag in kassen in de Verenigde Staten, Nederland, Italië, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Spanje.

De aankoop combineert de technische en verkoopondersteuning van ROOTS (R), ontwikkelingsmiddelen en biostimulanten en micronutriëntproducten voor groeistimulatie in de plaggen- en kasindustrie met getoetste en betrouwbare technologie in insectenbestrijding.

"Met de aankoop van de ROOTS (R) Plant Care Group drie jaar geleden en met de aankoop van EBS versterkt Novozymes zijn positie als wereldleider op het gebied van onderzoek, ontwikkeling en productie van biotechnologische producten en natuurlijke ongedierte- technologieën nog verder", verklaarde John Sedivy, directeur zakelijke ontwikkelingen van Novozymes.

"Tegelijkertijd wordt met de aankoop van EBS tegemoet gekomen aan de doelen die Novozymes zich op het gebied van strategische groei heeft gesteld: we boren een aantrekkelijk, nieuw marktsegment aan en breiden tegelijkertijd onze positie op belangrijke geografische markten die we al bedienen, uit."

Volgens Ted Melnik, directeur biologische producten van Novozymes, zal het bedrijf extra investeringen doen om deze nieuwe technologieën op de markt te brengen en de productie ervan te starten. "De investering van extra fondsen in de verwerving van technologieën maakt onze waarachtige betrokkenheid bij de markt voor biologische pesticiden duidelijk en bevestigt onze positie als leider in de biotechnologie en het goede bedrijf om dit mogelijk te maken, nog eens extra", zei hij.

Met een technologieplatform van toegepaste microbiologie produceert Novozymes Biologicals levende bacteriologische producten voor een verscheidenheid aan toepassingen, waaronder schoonmaak en geurcontrole voor institutionele en huishoudelijke producten, en nieuwe technologieën voor diergezondheid en plantenverzorging. De micro-organismetaken en alle daaraan gerelateerde activiteiten zijn de verantwoordelijkheid van Novozymes Biologicals, Inc., een volledige dochteronderneming van Novozymes A/S.

Novozymes A/S is de wereldleider onder bedrijven die op biotechnische basis werken met enzymen en micro-organismen. Wij gebruiken de technologieën van de natuur en verleggen constant de grenzen van biologische toepassingen om alle industriële prestaties te verbeteren. Surf naar www.novozymes.com.

Website: www.novozymes.com.

BRON Novozymes