NRC geeft goedkeuring voor definitief ontwerp van Westinghouse AP1000

14 Sep, 2004, 07:00 BST Van Westinghouse Electric Company

WASHINGTON, September 14 /PRNewswire/ --

- Beoordeling door NRC-personeel is volledig afgerond

- Opent de weg voor internationale verkoop

De US Nuclear Regulatory Commission (NRC) gaf vandaag de goedkeuring voor het definitieve ontwerp (Final Design Approval of FDA) aan Westinghouse Electric Company voor zijn AP1000 standaardontwerp van een kerncentrale. Hiermee wordt voor het bedrijf de weg vrijgemaakt om van start te gaan met de internationale verkoop van het 1100 MWe-ontwerp.

Voor de AP1000, het veiligste en meest economische kerncentraleontwerp dat momenteel beschikbaar is met NRC-goedkeuring, bestaat al heel wat belangstelling van potentiële klanten in Azië, Europa en de Verenigde Staten waar het US Department of Energy (DOE) de bouw aanmoedigt van een nieuwe kerncentrale in de VS tegen 2010.

Westinghouse President en CEO Steve Tritch loofde de NRC voor zijn snelle en toegewijde inspanning om de FDA-goedkeuring voor AP1000 toe te kennen, het eerste Generation III+ reactorontwerp dat goedkeuring krijgt van NRC.

"De FDA-procedure gebeurde grondig en efficiënt, en komt er al 30 maanden nadat Westinghouse de eerste aanvraag had ingediend," zei hij. "Die korte beoordelingstijd was haalbaar omdat de AP1000 toepassing eigenlijk een opwaardering is van ons uiterst gedetailleerd Mwe AP600 standaardontwerp, dat in 1999 al een NRC Design Certification ontving en waar meer dan 1.400 manjaren aan voorafgingen voor het ontwerp en de licentie.

"Het allerbelangrijkste is dat de FDA-procedure ongetwijfeld de geavanceerde veiligheidskenmerken van de AP1000 technologie nakijkt, die ontworpen werd om nog veiliger te zijn dan de bestaande kerncentrales die eigenlijk al veilig zijn."

Marilyn Kray, President van NuStart, het consortium van negen nutsbedrijven die met het U.S. Department of Energy samenwerken om het proces van de NRC te testen om een Construction en Operating License (COL) voor nieuwe centrales te verkrijgen, zei dat FDA het meest recente is in een reeks positieve gebeurtenissen die de nieuwe bouw in de Verenigde Staten zou kunnen bevorderen. "De AP1000 is één van de twee technologieën die NuStart bestempelde als een technologie met een hoog potentieel voor de bouw in de Verenigde Staten", zei hij. "FDA is een belangrijke mijlpaal en het houdt zeker de vaart erin."

De FDA van AP1000 heeft ook rechtstreekse implicaties voor de markten buiten de VS volgens Dhr. Tritch. "Een FDA van de NRC is meestal vereist door kopers van fabrieken in andere landen die nieuwe kerncentrales willen kopen," zei hij. "Nu dat we een formele FDA hebben, kunnen we de AP1000 aanbieden voor toekomstige aanvragen van de Volksrepubliek China."

Westinghouse Electric Company is volledig in handen van het Britse BNFL plc en is wereldpionier op het gebied van kernenergie. Het is een toonaangevende leverancier van producten, technologieën en voorzieningen voor kerncentrales over de hele wereld. Vandaag is Westinghouse technologie de basis voor ongeveer de helft van de werkende kerncentrales ter wereld.

Opmerking: Generation III+ is de nomenclatuur van DOE voor de nieuwe generatie van concurrerende reactorontwerpen en is een vervolg op de Generation III Advanced Light Water Reactors die in de jaren 1990 ontwikkeld werden.

BRON Westinghouse Electric Company