NXP en IBM lanceren eerste praktische test kilometerheffing in Nederland - Proef wil uitvoerbaarheid van nieuwe techniek demonstreren

26 Jun, 2009, 12:50 BST Van IBM

EINDHOVEN, Nederland, June 26 /PRNewswire/ --

IBM (NYSE: IBM (http://www.ibm.com/investor)) en NXP hebben aangekondigd dat ze van start zijn gegaan met een proef om de problemen van verkeersopstoppingen in Nederland aan te pakken. De eerste praktijktoets van kilometerheffing in Nederland is gericht op het demonstreren van de uitvoerbaarheid van een nieuwe kilometerheffingtechniek. Het nieuwe systeem wijst een tarief toe per rit op basis van het wegsoort, tijdstip en de milieukenmerken van de gereden routes. Deze informatie wordt op een duidelijke en eenvoudig te begrijpen manier getoond aan de motoristen.

(Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20090416/IBMLOGO )

Erik van Merrienboer, Wethouder van Vervoer voor de stad Eindhoven, demonstreerde de eenvoud van het systeem door een prototype van het kastje (On Board Unit) te installeren in de eerste auto van een aantal auto's die door werknemers van IBM en NXP gebruikt zullen worden. De proef is opgezet in nauwe samenwerking met de regionale overheid opgezet.

Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant, het samenwerkingsverband regio Eindhoven, het ministerie van Vervoer en Communicatie en de Provincie Noord-Brabant subsidiëren verschillende projecten die de interface tussen bedrijf en overheid testen. De partners willen de samenwerking tussen bedrijven, overheden en onderwijs- en onderzoeksinstituten verhogen.

Vijftig werknemers van de High Tech Campus in Eindhoven testen het systeem zes maanden lang. Elke deelnemer zal een kastje in hun auto hebben die alle ritten zal registreren en een prijs aan elk van deze ritten zal toewijzen. Via een beveiligde website kunnen de deelnemers zien welke route ze hebben genomen, wat de kosten daarvan zijn en of de gekozen route hun rijkosten heeft verlaagd of niet.

Tijdens de tweede fase van de proef zullen de bestuurders buiten de spitsuren rijden of goedkopere routes gebruiken om van hun huis naar hun werk te gaan. Er is ook een concurrerend aspect geïntroduceerd door die werknemers die hun rijgedrag het meest effectief veranderen te belonen. Het doel van de proef is om de praktische toepassing van de techniek te demonstreren en werknemers ervan bewust te maken dat het veranderen van hun rijgedrag in de toekomst zal leiden tot aanzienlijke verminderingen in rijkosten.

De On Board Unit, die door NXP ontwikkeld werd in samenwerking met CPS Europe, bevat de NXP ATOP chip. Deze chip is voorzien van een GPS-ontvanger die, met optimale privacy, de locatie van het voertuig vaststelt door middel van draadloze communicatie. Met behulp van het mobiele GPRS-netwerk verstuurt het continu de locatie van het voertuig naar een IBM back-office systeem dat gerund wordt in een IBM cloud computing platform.

Het IBM back-office systeem berekent de exacte route die gereden is waaronder de afstand op elk wegsoort en in vooraf vastgestelde zones. Het systeem berekent dan de kosten van de rit met behulp van de software "rules engine" uit de Telecommunicatie-industrie. IBM heeft haar wereldwijde ervaring in kilometerheffing en intelligente vervoerssystemen gebruik voor de ontwikkeling van de oplossing die voor een groot deel gebaseerd is op de meest bewezen oplossingen in andere industrieën.

Het systeem is eenvoudig te installeren. Het garandeert dat voertuigen alleen werken op basis van de kilometerprijsunit omdat de chip continue draadloos verbonden is aan een uniek apparaat aan de voorruit dat niet verwijderd kan worden. Het systeem voldoet aan alle huidige Europese standaarden.

Vele steden ondervinden problemen met overvolle transportnetwerken - het resultaat van een stijging in vraag en een onvermogen om genoeg infrastructuur te bouwen om met deze uitdagingen het hoofd te bieden. Het probleem wordt steeds groter aangezien het aantal megasteden, steden met meer dan vijf miljoen mensen, blijft stijgen.

Om deze problemen op te lossen, investeren overheden over de hele wereld in nieuwe, slimme transportsystemen. Deze intelligente transportsystemen zullen steden helpen met het beheren van opstoppingen, het verbeteren van stedelijke milieuomstandigheden en het verhogen van economische concurrentievermogen. Onderzoekers en consultanten van IBM hebben al intelligente vervoer- en transportsystemen opgezet in Stockholm, Brisbane, Singapore, Dublin, Londen en andere steden in de wereld, en de lijst blijft groeien.

De resultaten van de proef zullen aan het einde van dit jaar beschikbaar zijn.

Over NXP

NXP is een leidend halfgeleiderbedrijf dat meer dan 50 jaar geleden is opgericht door Philips. Het bedrijf, met hoofdkantoor in Europa, heeft ongeveer 30.000 werknemers in dienst in meer dan 30 landen en behaalde in 2008 een omzet van USD 5,4 miljard (inclusief de Mobile & Personal activiteiten). NXP ontwikkelt halfgeleiders, systeemoplossingen en software die zorgen voor een betere zintuiglijke waarneming bij het gebruik van TV's, decoders, identificatietoepassingen, mobiele telefoons, auto's en een groot aantal andere elektronische apparaten. Meer informatie over NXP vindt u op: www.nxp.com.

Over IBM

Ga voor meer informatie over IBM naar : http://www.ibm.com/ibm/ideasfromibm/us/smartplanet/topics/traffic/20081201/index.shtml

Contact:
    Jelmer Letterie