Omzetresultaten 2008: Stijging gemiddelde weekomzet per winkel in 2008

08 Jan, 2009, 07:00 GMT Van Schuitema N.V.

AMERSFOORT, Nederland, January 8 /PRNewswire/ --

Schuitema, de organisatie achter C1000, maakt vandaag de omzetresultaten tot en met het vierde kwartaal van 2008 (52 weken) bekend.

Kerncijfers

Omzet in EUR miljoenen     In het 4e kwartaal      T/m het 4e kwartaal
                                   (12 weken)              (52 weken)
                              2008    2007   Mutatie  2008    2007   Mutatie

Gemiddelde weekomzet
    per winkel              189.000  181.000  4,4%  183.000  174.000   5,2%

Aantal C1000 winkels                                374      443    -69
    (ultimo jaar)

Detailhandelsomzet C1000*   869     968  -10,2%   4.017    4.086  -1,7%

Netto-omzet Schuitema*      660     781  -15,5%   3.182    3.297  -3,5%

*) De C1000 detailhandelsomzet is de consumentenomzet inclusief BTW van alle C1000 winkels. De netto-omzet van Schuitema bestaat uit de levering van goederen en diensten aan de C1000 ondernemers alsmede opbrengsten uit leveringen van goederen en diensten aan consumenten via de eigen filialen, onder aftrek van kortingen en exclusief BTW.

Commentaar van Directievoorzitter de heer Tonn van de Laar:

"C1000 is 2008 geëindigd met 69 winkels minder dan eind 2007. De detailhandelsomzet van C1000 is met 1,7% afgenomen.

Eind 2008 heeft C1000 ingezet op het intensiveren van haar commerciële acties, waaronder de pakkettenactie die nog in de eerste weken van 2009 doorloopt en de huidige Euroweken. Wij zijn tevreden over de resultaten tot nu toe en zullen ons ook in 2009 richten op het verder verscherpen van de commerciële activiteiten."

Detailhandelsomzet C1000

De C1000 detailhandelsomzet over 2008 (52 weken) bedraagt EUR 4.017 miljoen, een afname van 1,7% vergeleken met dezelfde periode in 2007 (EUR 4.086 miljoen).

Netto-omzet Schuitema

De netto-omzet van Schuitema over 2008 (52 weken) bedraagt EUR 3.182 miljoen, een daling van 3,5% vergeleken met dezelfde periode in 2007 (EUR 3.297 miljoen). De netto-omzet van Schuitema ontwikkelt zich negatiever dan de C1000 detailhandelsomzet. Dit wordt voornamelijk verklaard door een gewijzigde verhouding van het aantal eigen winkels in 2008 ten opzichte van dezelfde periode in 2007.

Ontwikkeling vestigingspunten

Eind 2008 bedraagt het aantal C1000-winkels 374, een daling van 69 vergeleken met het einde van 2007 (443). Deze daling wordt met name veroorzaakt door de overdracht van eigen C1000-winkels aan Albert Heijn in verband met de verkoop van het meerderheidsbelang van Ahold in Schuitema aan CVC Capital Partners.

Eind 2008 zijn in totaal 110 C1000-winkels ingericht volgens het nieuwe C1000 Oranje concept.

Financiële resultaten

De publicatiedatum van de financiële resultaten over 2008 zal op een nader te bepalen tijdstip bekend worden gemaakt.

PRN NLD

BRON Schuitema N.V.