Omzetstijging Schuitema ondanks afstoten winkels

24 Jul, 2008, 08:00 BST Van Schuitema N.V.

AMERSFOORT, Nederland, July 24 /PRNewswire/ -- Schuitema, de organisatie achter C1000, maakt vandaag de resultaten over het tweede kwartaal van 2008 (12 weken) bekend.

Kerncijfers

Omzet in EUR miljoenen        In het 2e kwartaal   T/m het 2e kwartaal
                                      (12 weken)           (28 weken)
                                  2008  2007 Mutatie     2008  2007  Mutatie

Detailhandelsomzet C1000*      985   972     1,3%   2.254 2.206     2,2%

Netto-omzet Schuitema*         785   780     0,6%   1.817 1.779     2,1%

Aantal C1000 winkels (ultimo                          432   451      -19
    kwartaal)

De C1000 detailhandelsomzet is de consumentenomzet inclusief BTW van alle
    C1000 winkels. De netto-omzet van Schuitema bestaat uit de levering van
    goederen en diensten aan de C1000 ondernemers alsmede opbrengsten uit
    leveringen van goederen en diensten aan consumenten via de eigen
    filialen, onder aftrek van kortingen en exclusief BTW.

Commentaar van Directievoorzitter de heer Tonn van de Laar:

"In de eerste twee kwartalen van 2008 is de detailhandelsomzet gestegen met 2,2% ten opzichte van dezelfde periode in 2007. Deze stijging is gerealiseerd met minder vestigingspunten ten opzichte van dezelfde periode in 2007. De gemiddelde weekomzet per winkel lag 5,8% hoger dan in het eerste halfjaar van 2007."

Detailhandelsomzet C1000

De C1000 detailhandelsomzet in het tweede kwartaal 2007 (12 weken) bedraagt EUR 985 miljoen, een toename van 1,3% vergeleken met dezelfde periode in 2007 (EUR 972 miljoen). Door de verdere optimalisatie van het winkelbestand is in het tweede kwartaal 2008 de gemiddelde weekomzet per winkel met 5,0% toegenomen. Over het eerste half jaar bedraagt de stijging 5,8%.

Netto-omzet Schuitema

De netto-omzet van Schuitema in het tweede kwartaal 2008 (12 weken) bedraagt EUR 785 miljoen, een toename van 0,6% vergeleken met dezelfde periode in 2007 (EUR 780 miljoen).

Ontwikkeling vestigingspunten

Eind tweede kwartaal 2008 bedraagt het aantal C1000-winkels 432, een daling van 19 vergeleken met het eind tweede kwartaal 2007 (451). In 2008 zijn 4 kleine en/of onrendabele supermarkten gesloten die niet langer pasten binnen de C1000-formule. In de laatste week van het tweede kwartaal zijn 7 winkels overgedragen aan Albert Heijn in verband met de verkoop van het meerderheidsbelang van Ahold in Schuitema aan CVC Capital Partners. Eind tweede kwartaal 2008 is een nieuwe supermarkt geopend in Eindhoven.

Eind tweede kwartaal 2008 zijn totaal 94 C1000-winkels ingericht volgens het nieuwe C1000 Oranje concept.

Resultaten

De financiële resultaten over het tweede kwartaal 2008 worden donderdag 7 augustus voor beurs bekendgemaakt.

PRN NLD

BRON Schuitema N.V.