Onderzoek wijst uit: Cellen van Neuralstem Inc. overleven en worden zenuwcellen bij ratten met rugletsel

13 Feb, 2007, 14:53 GMT Van Neuralstem, Inc.

ROCKVILLE, Maryland, February 13 /PRNewswire/ --

Menselijke zenuwstamcellen (hNSCs, human neural stem cells) die in ratten met schade aan het ruggenmerg zijn getransplanteerd, transformeerden in zenuwcellen en maakten extensief contact met beschadigde motorische zenuwcellen van het gastdier, is de strekking in een artikel dat vandaag in PloS MEDICINE wordt gepubliceerd (http://medicine.plosjournals.org). Uit het onderzoek, waarin cellen ontwikkeld door Neuralstem, Inc. (OTC Bulletin Board: NRLS) werden gebruikt, en dat werd uitgevoerd in de Johns Hopkins Medical Institutions, concludeerden de onderzoekers dat het herstel van de ruggenmergkringloop realistischer kan zijn dan voorheen gedacht werd.

(Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20061221/DCTH007LOGO )

"Vroeger werd gedacht dat het ruggenmerg ongeschikt zou zijn voor transplantaties met zenuwstamcellen," zegt dr. Karl Johe, wetenschappelijk oprichter en voorzitter van Neuralstem en co-auteur van het onderzoek. "De cellen overleefden niet of maakten geen contact met het omliggende weefsel. De resultaten die hier geboekt zijn, weerleggen dat idee echter. De hoge kwaliteit van neuronale differentiatie en synaptisch contact was consistent bij verschillende soorten ruggenmergletsel. Wanneer dit gecombineerd wordt met ons eerdere ruggenmergwerk bij ratten met ALS (Lou Gehrigs ziekte), geloven we nu dat het ruggenmerg een effectieve locatie is voor therapeutische stamcelinterventies."

"Nooit eerder hebben we zo'n massale differentiatie van stamcellen in zenuwcellen in het ruggenmerg gezien," zegt dr. Vassilis Koliatsos, van de Johns Hopkins Medical Institutions en hoofdonderzoeker in het onderzoek. "Het haalt het dogma ondersteboven dat het ruggenmerg geen effectieve omgeving is voor het transformeren van stamcellen in zenuwcellen. Bovendien maakte een significant aantal van deze zenuwcellen synaptisch contact met de neuronen van het gastdier. In welke mate dit contact functionele synapses zijn of de structurele integratie in de kringloop van het gastdier onderstreept, moet nog in aanvullende studies aangetoond worden," waarschuwde Koliatsos.

"Neuralstem is een stamcelbedrijf van de tweede generatie, voornamelijk opgericht om onze ontdekkingen op het gebied van zenuwstamcellen te optimaliseren en deze in het ziekenhuis en bij patiënten te gebruiken," zegt Richard Garr, CEO van Neuralstem. "Zoals dit onderzoek aantoont, geloven wij dat onze technologie antwoord heeft op vele vragen waarmee de sector kampte, en maakt het mogelijk een stamcelbedrijf op te richten met een echte productgerichtheid. We verwachten in 2007 klinisch onderzoek te beginnen met onze cellen op mensen om ischemische spastische paraplegie (ISP) te behandelen," zei hij tot slot.

Over het onderzoek

37 "naakte" (immuun-deficiënte) ratten met chirurgisch beschadigd ruggenmerg kregen twee weken na het letsel hNSCs getransplanteerd. Na zes maanden ontdekten de onderzoekers dat de getransplanteerde cellen 3 tot 4 keer in aantal waren toegenomen; waren veranderd in een significante populatie van zenuwcellen en waren gemigreerd in zowel grijze als witte stof, afhankelijk van de originele transplantatielocatie. Een significante hoeveelheid neuronen werden GABA-ergisch en deze schenen contact te hebben gelegd met de cholinergische neuronen van het gastdier (rat). De verbinding tussen cholinergische en GABA-ergische neuronen is een noodzakelijk onderdeel van een gezonde motorieke functie. Hieruit concludeerden de onderzoekers dat deze hNSCs getransplanteerd konden worden in het ruggenmerg van ratten onder een verscheidenheid van letselomstandigheden en op robuuste wijze differentieerden in neuronen die synaptisch contact legden met de zenuwcelkringloop van het gastdier.

Over Neuralstem

Voor de eerste keer verschaft de gepatenteerde technologie van Neuralstem de mogelijkheid zenuwstamcellen van menselijk hersenweefsel en ruggenmerg te produceren in commerciële hoeveelheden, en de mogelijkheid om de differentiatie van deze cellen in volwassen, fysiologisch relevante menselijke neuronen en glia te controleren. De technologie van het bedrijf werd uitgevonden door oprichtingswetenschapper, Karl Johe, Ph.D. op het National Institute of Neurological Disease and Stroke in de National Institutes of Health.

Het bedrijf verwacht dat het eerste Nieuwe Onderzoeksmedicijn (IND, Investigational New Drug) toegepast gaat worden voor de behandeling van ischemische spastische paraplegie, een vorm van paraplegie die soms het resultaat is van een operatie ter herstel van slagaderlijke aneurysmen en waarvoor geen effectieve behandeling bestaat. Het bedrijf hoopt zijn eerste IND-toepassing bij de Amerikaanse Food- and Drug Administration (FDA) in te dienen en zijn eerste menselijke onderzoek te beginnen in het kalenderjaar 2007.

Ziekten aan het grote centrale zenuwstelsel, die door het bedrijf met momenteel lopend onderzoek onderzocht worden, zijn: Ischemische spastische paraplegie, traumatisch ruggenmergletsel, ALS en Parkinson. Het bedrijf heeft voor de academische en farmaceutische markten ook menselijke zenuwstamcellen ontwikkeld voor in-vitro-gebruik in medicijnontwikkeling. De cellen van het bedrijf verlengden het leven van ratten met ALS (Lou Gehrigs ziekte), was de strekking van een artikel gepubliceerd in het tijdschrift TRANSPLANTATION. De cellen werden levensvatbaar geacht voor doorgaand werk op neurodegeneratieve ruggenmergcondities. Voor meer informatie, kijk op: http://www.neuralstem.com.

In dit persbericht kunnen toekomstgerichte beweringen staan. Neuralstem wenst de lezers van dit persbericht erop te wijzen dat werkelijke resultaten kunnen verschillen van degene, die besproken zijn in de toekomstgerichte beweringen en negatief beïnvloed kunnen worden door, onder andere: reacties van de Amerikaanse FDA, en reacties van andere jurisdicties, op verschillende voorgeschreven indieningen; reacties van SEC op verschillende registratie-indieningen; wijzigingen in de bedrijfsstrategie; de noodzaak extra kapitaal te bemachtigen; het succes of falen van andere private en publieke organisaties en/of academische en bedrijfsinstituten die betrokken zijn bij stamcelonderzoek en -ontwikkeling, en de markt voor stamcelonderzoek in het algemeen. Voor meer informatie kunt u de SB-2-bestanden bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission en de 10-Q voor het kwartaal eindigend op 30 september 2006, opvragen.

Website: http://www.neuralstem.com

BRON Neuralstem, Inc.