Online-game World of Warcraft is 'dé sleutel voor de moderne bedrijfsleider'.

12 Nov, 2009, 14:00 GMT Van Mannaz

LONDEN, November 12 /PRNewswire/ -- World of Warcraft, de virtuele online-game, wordt momenteel gespeeld door ruim 11 miljoen spelers wereldwijd en kan onschatbare lessen geven aan de moderne bedrijfsleider.

Dit verklaarde het internationaal instituut voor ontwikkeling van leiders, Mannaz, dat deze maand een reeks trainingprogramma's introduceert voor personeelsleiders en lijnmanagers met de titel 'Are you an Orc?' Volgens Mannaz kunnen bepaalde lessen aangeleerd in de game 'the key to modern business leadership' zijn. Mannaz werkt met grote bedrijven, zoals Alcatel Lucent, Canon en Deloitte. De programma's zullen overal ter wereld een primeur in hun soort zijn.

"De tools en technieken voor bedrijfsleiders veranderen snel", aldus Jacob Theilgaard, de bedrijfspsycholoog bij Mannaz die achter het project staat. "Managen en leidinggeven aan internationale teams betekent in toenemende mate dat het traditionele persoonlijke ('face-to-face') model van leadership niet langer mogelijk is en vooral voor de jongere werknemers zelfs niet meer relevant is. In dit kader moeten leiders samenwerken, handelen met wederzijds goedvinden en moeten ze inclusief zijn. Ondanks de naam van de game is het ironisch genoeg net dat wat een rollenspel als World of Warcraft ons leert."

De idee van het programma 'Are you an Orc?', dat deze maand begint, is personeelsleiders en lijnmanagers een snelle introductie op de game te geven en aan te tonen hoe sommige lessen van de game in de werkomgeving kunnen worden gebruikt.

"In de game moeten leiders bijvoorbeeld de steun en inzet van hun volgers verdienen", aldus Theilgaard. "De rol van leider kan van persoon aan persoon worden doorgegeven afhankelijk van het probleem waarmee het team op een bepaald moment wordt geconfronteerd. Het zijn precies deze problemen waarmee managers dagelijks te maken krijgen in de huidige meer horizontaal en minder hiërarchisch gestructureerde bedrijfswereld."

Contactpersoon: Adrian Barrett, +44(0)845-3700-126, E-mail: Adrian@bluesky-pr.net

BRON Mannaz