Op de juiste koers naar internationalisering: Belgische dochteronderneming HN is 20 jaar bij Hödlmayr

08 Maa, 2010, 09:00 GMT Van Hödlmayr International AG

SCHWERTBERG, Oostenrijk en TONGEREN, België, March 8, 2010 /PRNewswire/ -- 20 jaar geleden nam Hödlmayr International AG HN Autotransport over, een dochteronderneming van de vroegere havengigant Hessenatie-Neptunus. Dit was een verdere stap in de internationalisering van het grootste Oostenrijkse bedrijf in voertuiglogistiek. De strategische positie, de belangrijke contacten met autofabrikanten en de goede organisatie van de Belgische onderneming, waren doorslaggevend voor de overname door Hödlmayr. Ondertussen heeft HN Autotransport het marktleiderschap van de branche in de Benelux overgenomen.

De naam van de Belgische dochteronderneming van Hödlmayr International AG (HIAG) is tegelijkertijd een indicatie van haar geschiedenis. HN Autotransport is een dochteronderneming van de Antwerpse havengigant Hessenatie-Neptunus (HN). Vanuit de kernactiviteit van Hessenatie-Neptunus, het laden en lossen van schepen, ontwikkelde zich in de jaren '70 het vervoer van auto's naar verschillende dealers. De dochter HN Autotransport werd in 1976 opgericht en vestigde zich in Tongeren, ongeveer 15 kilometer ten westen van Maastricht.

Succesvolle internationalisering

In 1988 werd de HN-groep overgenomen van de grootste Belgische scheepvaartmaatschappij, Compagnie Maritime Belge (CMB). "We waren op zoek naar een sterke West-Europese vestiging.", zegt John Hödlmayr, algemeen directeur van Hödlmayr International AG.

Locatie, goede contacten met autofabrikanten en de uitstekende organisatie van de Belgische onderneming waren uiteindelijk doorslaggevend voor ons om in 1990 HN Autotransport over te nemen. Dit was weer een stap richting Duitsland in de internationalisering van Hödlmayr - tegenwoordig is HIAG in 13 Europese landen vertegenwoordigd door dochterondernemingen.

Kwaliteit is belangrijk voor HN Autotransport.

Na de overname door HIAG werd de autovervoerder HN omgevormd tot een complete aanbieder op de voertuiglogistieke markt. Binnen de kortst mogelijke tijd werd de vestiging uitgebreid en een compleet PDS Center, met de nieuwste technologie, gebouwd. Tegenwoordig is de succesvolle onderneming marktleider in de Benelux en biedt een verscheidenheid aan diensten. Met meer dan 80 eigen, speciale vrachtauto's vervoert HN Autotransport rond de 300.000 voertuigen per jaar. Tot de klanten behoren Suzuki, Hyundai, Ford, Chevrolet, Opel, Mercedes, Mazda en vele anderen. Bovendien hebben klanten de mogelijkheid om op 164.000 m2 6500 voertuigen op te slaan. Naast deze diensten biedt HN Autotransport in eigen werkplaatsen en met getraind personeel complete servicepakketten voor carrosserieombouw en reparatie van voertuigen.

"Het is de kwaliteit van onze diensten, die bepalend is voor ons succes," zegt Chris Posen, de bedrijfsleider van HN Autotransport. Dat bleek ook al snel na de overname door HIAG. In juni 1997 werd het bedrijf ISO-gecertificeerd, het ontving het ISO 9002-kwaliteitslabel.

Foto's beschikbaar voor download op: http://www.ots.at/redirect/minc

Bedrijfsgegevens:

Bij HN Autotransport N.V., gevestigd in Tongeren, België, werken 180 mensen. HN beschikt over 80 speciale transporteurs, waarmee ongeveer 300.000 voertuigen per jaar worden verplaatst, en over een opslagruimte van 164.000 m2 voor 6.500 voertuigen. HN Autotransport is een dochteronderneming van Hödlmayr International AG. HIAG en haar dochterondernemingen bieden in dertien landen werk aan meer dan 1200 mensen, hebben een opslagruimte van 1.400.000 vierkante meter en beschikken over meer dan 500 speciale voertuigtransporteurs en een speciaal, alomvattend treinconcept. HÖDLMAYR INTERNATIONAL AG haalde uiteindelijk een jaaromzet van circa 150 miljoen euro. In totaal levert HÖDLMAYR INTERNATIONAL AG jaarlijks circa 750.000 voertuigen af. In zes autofabrieken is Hödlmayr werkzaam als releasing agent (verantwoordelijk voor de algehele kwaliteitscontrole van nieuwe voertuigen). Als releasing agent levert Hödlmayr 670.000 nieuwe voertuigen per jaar af.

Inlichtingen bij:
    Chris Posen