Personal Protective Equipment Conferentie 2008

14 Okt, 2008, 10:00 BST Van EFSM

HENGELO, Nederland, October 14 /PRNewswire/ --

- Internationale conferentie over het stimuleren van innovatie en het verbeteren van het aanbestedingsbeleid in de Europese kernmarkt van beschermende werkkleding Op maandag 1 december en dinsdag 2 december 2008 organiseert de aan de Universiteit Twente gevestigde Stichting voor Engineering of Fibrous Smart Materials (EFSM) in Hazemeyer Hengelo de 'Personal Protective Equipment Conference 2008, Driving Innovation and Intelligent Public Procurement in the European Lead Market'. Dit is de eerste internationale conferentie over veiligheidskleding (PPE) waar de agenda wordt gedefinieerd voor beleidsontwikkeling en innovatie gebaseerd op behoeften van eindgebruikers en technologische ontwikkeling.

Veiligheidskleding is een van de belangrijkste factoren in het garanderen van veiligheid op de werkvloer. Het beschermt tegen thermische, chemische, biologische en nucleaire gevaren. Innovatie is belangrijk voor het verbeteren van het comfort en de prestatie van veiligheidskleding en veiligheidsproducten gedurende hun gebruik en levensduur. De markt voor veiligheidskleding is door de Europese Commissie aangewezen als een van de zes Europese kernmarkten en biedt daarmee enorme groeipotentie voor innovatieve producten en diensten.

Internationale conferentie

De PPE Conferentie 2008 beoogt een kritische massa in marktaandeel, kennis en leiderschap samen te brengen om de agenda te definiëren voor beleidsontwikkeling en innovatie, gebaseerd op lange termijn behoeften van eindgebruikers en technologische ontwikkeling. De conferentie zal geopend worden door de Minister van Economische Zaken, Maria van der Hoeven. Andere belangrijke sprekers zijn Dick Hendriks (Euratex), Robin Linschoten (Sociaal Economische Raad) en Jean François Gribomont (Promptex). De conferentie wordt gesteund door EURATEX, de Europese Veiligheids Federatie, TenCate, Huntsman, Protex, Teijin Twaron en TNO.

Europese kernmarkt

De Veiligheidsmarkt, goed voor bijna 10 miljard Euro, is door de Europese Commissie aangewezen als één van de zes Europese kernmarkten. Dit betekent dat de Europese Commissie deze markt extra ondersteunt door middel van doelgerichte wetgeving, verbeterde aanbestedingsprocedures en intensiever onderzoek en ontwikkelingsmaatregelen. Veiligheidskleding is ook als prioriteit aangewezen binnen de Strategische Onderzoeksagenda van de Europese Technologie Platformen voor Textiel & Kleding en Industriële Veiligheid. Uitrusting van hulpdiensten is ook door de Europese Veiligheidsonderzoek en Innovatie Forum aangewezen als sleutelgebied.

Doelstellingen

Het doel van de PPE Conferentie 2008 is om een kritische massa in marktaandeel, kennis en leiderschap samen te brengen om de agenda te definiëren voor beleidsontwikkeling en innovatie gebaseerd op lange termijn behoeften van eindgebruikers en technologische ontwikkeling. Vanuit wetgeving, normen en standaarden zal ook gekeken worden naar de mogelijkheden en grenzen voor innovatie. De conferentie voorziet ook in een dialoog binnen de waardeketen.

De nadruk van de PPE Conferentie 2008 ligt op een hoge mate van formele en informele interactie. De conferentie wordt geopend door de Minister van Economische Zaken, Maria van der Hoeven. Zij zal de conferentie plaatsen binnen de Nationale Innovatieagenda. Deze agenda is nauw verbonden met het zogenaamde Lead Market Initiative - zoals gelanceerd door Europees Commissaris Günther Verheugen - welke gepresenteerd zal worden op de conferentie.

De conferentie zal verder worden ingeleid door de drie belangrijke sectoren hulpdiensten, industriële veiligheid en gezondheid in dienstverlening. Verdere probleemdefiniëring zal plaatsvinden in deelsessies voor elk van de drie eindgebruikersectoren. De nieuwste ontwikkelingen en toekomstvisies binnen de technologie zullen worden gepresenteerd in zowel een plenaire sessie als in een aantal deelsessies. De probleemdefinitie en technologische vooruitzichten dienen als basis voor interactieve sessies waarbinnen de toekomstige uitdagingen en een agenda voor te ondernemen acties zullen worden gedefinieerd. Binnen deze sessies zullen regulatie, normalisatie, aanbesteding, business modellen en subsidies voor onderzoek en innovatie worden behandeld.

De PPE Conferentie 2008 wordt gesponsord door TenCate, Huntsman, Protex, Teijin Twaron, TNO, Lenzing AG, DuPont, Wenaas, Digitex, Vandeputte Safety and DyStar.

Praktische informatie:

De PPE Conferentie 2008 wordt gehouden in Hazemeyer Hengelo, Tuindorpstraat 61 (7555 CS) in Hengelo, in het hart van de Twentse technologie-regio. Deze voormalige fabriek voor electrotechniek is omgetoverd tot een nieuwe evenementenlocatie, op slechts 5 minuten loopafstand van het centraal station van Hengelo.

De deelnamekosten voor de PPE Conferentie 2008 bedragen EUR 625 inclusief vervoer van en naar de vier conferentiehotels, lunches, vervoer en diner op maandagavond, en exclusief de kosten van eigen verblijf en vervoer naar Hengelo. Via sponsoren is beperkte korting beschikbaar.

Nadere informatie:

EFSM, de Stichting voor Engineering of Fibrous Smart Materials, gevestigd aan de Universiteit Twente in Hengelo

http://Internet: www.efsm.nl/ppeconference

BRON EFSM