Persuitnodiging: Bankieren met manieren; ASN Bank organiseert Dag van het Ethisch Beleggen

30 Nov, 2011, 12:50 GMT Van ASN Bank

DEN HAAG, November 30, 2011 /PRNewswire/ --

De ASN Bank organiseert op woensdag 7 december 2011 de elfde Dag van het Ethisch Beleggen. Het thema van deze dag is Bankieren met manieren - Moreel leiderschap voor de 21ste eeuw.

De Dag van het Ethisch Beleggen 2011 gaat over een nieuw soort leiderschap. Een leiderschap dat antwoorden zoekt op de complexe vraagstukken waarmee we worden geconfronteerd. Ons klimaat en onze leef- en werkomstandigheden staan onder druk van de productie-economie. De wereldbevolking neemt snel toe. Consumenten willen 'meer, groter, sneller'. Terwijl dat negatieve gevolgen heeft voor het klimaat, de leefbaarheid van de wereld en de voorraad primaire grondstoffen.

Waarom wordt er niet veel meer geïnvesteerd in nieuwe, schone technologieën en duurzame productieprocessen? Hoe zijn de verhoudingen tussen politiek, consument en bedrijfsleven als het om duurzaamheid gaat? Hoe bepalen zij onze gezamenlijke toekomst?

Misschien is het tijd voor een nieuw soort leiderschap. Met leiders die zich niet laten regeren door aandeelhoudersbelangen of verkiezingsuitslagen. Die de gevolgen op lange termijn bij voorbaat meenemen in hun beleidsvisie. En van daaruit een beleid voor de korte termijn bepalen, in plaats van omgekeerd.

Op de Dag van het Ethisch Beleggen agendeert de ASN Bank zaken die juist niet gaan over de financiële return als belegger, maar thema's als klimaat, mensenrechten, globalisering en ethisch ondernemerschap.

Het programma ziet er als volgt uit:

13.30 uur    Ontvangst
14.00 uur    Welkomstwoord door Jeroen Jansen, directeur ASN Bank
14.10 uur    Interview met Klaas van Egmond (hoogleraar Geowetenschappen en auteur van het boek 'Een vorm van beschaving' door journalist Jeroen Smit
14.55 uur    Pauze
15.40 uur    Jeroen Smit leidt twee paneldiscussies met Willem Lageweg (directeur MVO Nederland), Bas Haring (hoogleraar Publiek begrip van de wetenschap), Liesbeth Unger (Human Rights@work/adviseur bedrijven) en Voline van Teeseling (Hoofd Marketing en Communicatie ASN Bank)
16.30 uur    Terugblik op de middag met Bas Haring
16.40 uur    Muziek en borrel