Photon Expo: De Duitse fotovoltaïsche branche blijft optimistisch

03 Maa, 2009, 10:30 GMT Van Germany Trade and Invest

MÜNCHEN, Duitsland, March 3 /PRNewswire/ -- De opkomst van de fotovoltaïsche (FV) branche in Duitsland is een doorslaand succes, ondanks de economisch moeilijke tijden. Zowel startende als gevestigde zonne-energiebedrijven zullen dit jaar van 4 tot 6 maart hun succesformules presenteren tijdens de Photovoltaic Technology Show 2009 Europe in München, Duitsland.

Duitsland vormt precies de juiste setting, aangezien het land wereldwijd marktleider blijft op het gebied van FV en in de gehele branche een toename heeft gezien van investeringen.

De positieve signalen uit de FV-branche voor wat betreft de voortzetting van de groei zijn voornamelijk het gevolg van doorbraken in het onderzoek, de toenemende vraag, voortdurende investeringen door de overheid in de sector en uitgebreide zakelijke prikkels voor investeerders. Recente ramingen van het FV-vermogen in Duitsland gaan uit van 5,3 Gigawattpiek (GWP) aan geaccumuleerd vermogen, en 1500 Megawattpiek (MWp) aan nieuw geïnstalleerd FV-vermogen. De meest recente vooruitgang in deze sector is te zien geweest op het gebied van onderzoek. Met name het Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems (ISE) in Freiburg, Duitsland, heeft onlangs een nieuw energieopslagrecord gevestigd. Er werd een rendement van 41,1 procent gemeld, waardoor deze zonnecellen nieuwe mogelijkheden openen voor de gehele branche. Met deze verhoudingen kan veel meer zonlicht in energie worden omgezet dan met de standaardzonnecellen die momenteel op de markt zijn.

Terwijl deze belangrijke onderzoekshorde is genomen, blijven de investeringen in O&O verdere vooruitgang beloven. De Fraunhofer Gesellschaft heeft onlangs het "Center for Organic Materials and Electronic Devices Dresden" (COMEDD) geopend, teneinde economisch levensvatbare processen voor organische halfgeleiders te ontwikkelen, zoals organische zonnecellen en luminescentiedioden. Tegelijkertijd heeft het Fraunhofer ISE zijn nieuwe laboratorium voor siliciummateriaalonderzoek in Freiburg ingewijd, het "Silicon Materials Technology and Evaluation Center" (SIMTEC). Dit instituut hoopt de siliciumkristallisatie en wafeltechnologie te verbeteren, evenals de technologie voor het kristalliseren van dunne siliciumfilm.

2009 en verder

In andere marktsegmenten investeert een groot aantal bedrijven in de FV-industrie in Duitsland. Voorbeelden van recente aankondigingen omvatten de TÜV Rheinland Group, Alfasolar, Euroglas, Solibro, Wacker en Ersol (onderdeel van de Bosch Group). Dit jaar alleen al zal er een aantal ontwikkelingen in de branche plaatsvinden: Alfasolar is dit voorjaar van plan een sterk geautomatiseerde productiecentrum voor gekristalliseerde siliciumzonnepanelen te openen. Daarnaast investeert Euroglas, een van Europa's grootste fabrikanten van glas, in een zonneglasfabriek in Haldensleben, Saksen-Anhalt, die naar verwachting in mei 2009 met de productie zal beginnen.

Er is ook een aantal belangrijke aankondigingen gedaan die de FV-branche ook na 2009 nog verder zullen doen groeien. Wacker heeft plannen aangekondigd voor de bouw van een nieuwe fabriek voor polysiliconen in Nünchritz, Saksen - een totale investering van 760 miljoen euro. Met de werkzaamheden wordt naar verwachting in 2011 begonnen, waarna deze fabriek nog verder worden uitgebreid via de vestiging in Burghausen. Daarnaast is Ersol bezig zijn productiecapaciteit voor kristallijne zonnecellen en modules in Arnstadt, Thüringen uit te breiden. In 2012 hoopt de locatie door middel van een injectie van 530 miljoen euro de productiecapaciteit te verdrievoudigen en het aantal werknemers te verdubbelen.

Germany Trade & Invest zal present zijn om FV-bedrijven te helpen die geïnteresseerd zijn in het betreden van, of uitbreiden op de Duitse markt. De organisatie zal dit jaar voor branchedeskundigen zorgen in hal C2 B-28 op de Photovoltaic Technology Show in München, om potentiële investeerders alle mogelijkheden te laten zien.

Germany Trade and Invest is het agentschap van de Bondsrepubliek Duitsland voor de bevordering van buitenlandse handel en binnenlandse investeringen. De organisatie adviseert en ondersteunt buitenlandse bedrijven die willen uitbreiden op de Duitse markt en helpt Duitse bedrijven die buitenlandse markten willen betreden. Alle vragen worden vertrouwelijk behandeld.

Contactpersoon voor de media:
    Eva Henkel
    Telefoon: +49-30-200099-173